Hashtagit auttavat sinua tuomaan sisältösi asiakkaidesi nähtäville sosiaalisessa mediassa. Ne kertovat myös algoritmille, minkälaista sisältöä tuotat ja mikä on tilisi aihe. Kuulostaa aika tärkeältä, eikö?
Kuinka hashtageja sitten käytetään? -Kokosimme avuksesi simppelin ohjeistuksen hashtagien käytöstä:
Tee hashtag-tutkimus
Hashtag-tutkimus tehdään etsimällä, listaamalla ja analysoimalla.
Mitä hashtageja kohderyhmäsi käyttää? Mitä hashtageja kilpailijasi käyttävät? Mitkä relevantit tagit ovat aktiivisesti käytössä ja kuvastavatko ne yrityksesi tekemistä? Entä mitä tuloksia hashtagit saavat aikaiseksi?
Etsi kiinnostavat ja tekemistäsi kuvaavat hashtagit. Selvitä kuinka aktiivisesti niitä käytetään ja pohdi, tavoittavatko ne oikean kohderyhmäsi:
Aktiivinen yli 1 milj. käyttökertaa kerännyt hashtag voi olla yrityksellesi hyödyttömämpi kuin 1000 kertaa käytetty hashtag. Esim. Jos myyt vain suomalaisille, ei 3 miljoonaa kertaa käytetty englanninkielinen hashtagi todennäköisesti tavoita omaa kohderyhmääsi. Toisaalta, ei-aktiivinen alle 500 kertaa käytetty suomalainen hashtag, ei myöskään tuo lisänäkyvyyttä julkaisullesi.
Kokoa relevantin oloiset hashtagit listaan ja ryhdy käyttämään niitä julkaisuissasi.
Mikä on oikea määrä hashtageja?
Instagram on itse suositellut, että sen käyttäjät hyödyntäisivät hashtageja järkevästi. On siis aivan turha laittaa 30 tägiä, jos laadukkaat ja relevantit hashtagit loppuvat kesken kymmenennen kohdalla. Keskity määrän sijasta ennemmin laatuun.
Kuinka sijoittaa hashtagit?
Aikaisemmin hashtagit täytyi olla julkaisussa, mutta nykyään sinulla on vapaus valita. On siis täysin makukysymys, haluatko laittaa tägit julkaisuun vai ensimmäiseen kommenttiin. Varsinkin jos ajastat julkaisusi, on tägien laittaminen postaukseen järkevä valinta. Näin ne eivät varmasti unohdu!
Rakenna omat hashtag-settisi
Jotta hashtagien käyttö on helppoa, voit hyödyntää yllä näkyvää esimerkkiä. Aloita yleisistä, etene alakohtaisiin ja lisää sitten julkaisukohtaiset tägit. Tuotteesta tai palvelusta riippuen myös asiakkaista kertovat tägit ovat hyvä lisä julkaisuun.
Voit rakentaa puhelimen muistioon tai julkaisusuunnittelutyökaluun valmiiksi perussetin hashtageja. Näin säästät itseltäsi hieman aikaa, eikä sinun tarvitse lisätä kuin julkaisukohtaiset tägit käsin! Myös muutama setti joiden välillä vaihdella on loistava idea.
Mikä tärkeintä: Älä unohda käyttää ns. omaa tägiäsi! Vain näin voit saada asiakkaasikin käyttämään sitä.
Analysoi hashtagien tavoittavuutta
Koottuasi setin relevantteja hashtageja, ota ne käyttöön ja analysoi niiden tavoittavuutta.
Instagramin Insights-osiosta löydät tietoa, kuinka paljon silmäpareja julkaisu tavoitti hashtagien kautta. Hashtageja vaihtelemalla voit analysoida, mitä hashtageja käyttämällä tavoittavuus on ollut suurempi ja mitkä tagit keräävät vain muutamia katselukertoja.
Tuntuuko hashtagien ja muiden Instagramin ominaisuuksien ymmärtäminen vaikealta? Ota yhteyttä, meiltä saa kokonaisvaltaisen somen ylläpidon lisäksi myös somekonsultointia.
Comments