top of page

Blogi

  • Writer's pictureNicola

Mitä eroa on Reelseillä ja TikTokilla?

Päivitetty: 23. helmik. 2023


Tiktok on jo vuosia ollut erittäin kovassa suosiossa. Videosisältöjen suosion seurauksena Instagram julkaisi uuden ominaisuuden, Reels-videot, vuonna 2020. Vaikka TikTokilla ja Reels-videoilla on paljon yhteistä, on niissä myös joitain eroja, joista on hyvä olla perillä👇


Kohderyhmät

TikTok nähdään edelleen nuoremman kohderyhmän kanavana, kun taas Reelseillä tavoittaa kaikkien ikäryhmien edustajia.


Voidaan kuitenkin nähdä, että TikTokin käyttäjien keski-ikä on noussut reippaasti viimeisen vuoden aikana. Samaan aikaan nuorin somekäyttäjien ikäpolvi, eli 10-18 vuotiaat, on alkanut karsastaa Instagramia. Aika näyttää, onko väki siirtymässä entistäkin enemmän TikTokiin, vai pitääkö vanha tuttu Instagram vielä pintansa.




Sisältö

Aikaisemmin voitiin sanoa, että TikTokin puolella toimii paremmin humoristinen sisältö, kun taas Reelseissä korostuu enemmän tietynlainen sivistyneisyys ja esteettisyys. TikTok nähtiin pitkään rennompana ja vapaanpana alustana.


Nyt näin selkeää jaottelua ei voida enää tehdä, sillä sisältöjä käytetään paljon ristiin, ja hyvin samankaltaiset videot kukoistavat kummassakin kanavassa.


Suurin ero voidaan nähdä trendien kohdalla, sillä TikTokista tutut trendit eivät ihan vielä ole saapuneet Instagramin puolelle. Varsinkaan samalla volyymilla.


Myös mainostettavan materiaalin kohdalla nähdään ero TikTokin ja Instagramin kohdalla. Instagramissa ei ole harvinaista, että käytetään esimerkiksi samaa materiaalia kun televisiomainoksissa. TikTokissa mainoksen näköiset mainokset eivät toimi, ja ne saattavat jopa kerätä negatiivista kommentointia. Siellä halutaan nähdä ennen kaikkea viihdyttävää ja inspiroivaa sisältöä, ja myös mainokset tulee olla tämän ajatuksen mukaan valittu.



Tavoittavuus

Vuonna 2023 on Reels- ja TikTok-videoiden tavoittavuus samaa luokkaa.


TikTok oli pitkään orgaanisen sisällön mekka, sillä ei ollut harvinaisuus, että video keräsi +100 t. katselukertaa. Nyt sisällön määrän lisäännyttyä vastaavia lukuja on haastavaa saada orgaanisesti. Yritysten onkin kannattavaa ottaa TikTokiin strategia, jossa hyödynnetään sekä orgaanisen että maksetun mainonnan mahdollisuuksia.


Vuorovaikutus

TikTokissa käyttäjät ovat reilusti enemmän vuorovaikutuksessa sisällön kanssa kuin Instagramin puolella. Mikään muu somekanava ei kerää TikTokin tavalla kommentteja, tykkäyksiä ja jakoja.


Erityisesti sisällön jakaminen ja tallentaminen on TikTokissa suosittua, ja jopa useat Reels-videot on jaettuasuoraan TikTokista.


Kiinnostaisiko ottaa TikTok tai Reelsit osaksi yrityksesi markkinointia? Tuntuuko, että et vielä ole perehtynyt tarpeeksi lyhytvideoiden maailmaan päästäksesi itse alkuun? Ota siinä tapauksessa rohkeasti yhteyttä meihin, me autamme!


Comments


bottom of page