top of page

Blogi

TikTok ja some hakukoneena – kuinka kuluttaja löytää yrityksen

  • Writer: Ella
    Ella
  • 25.4.
  • 2 min käytetty lukemiseen

"Paras brunssi Helsingissä?"

"Kiharat ilman lämpöä?"

"Laitepilates Helsinki?"

“Mealprep-vinkit arkeen?”  


Yhä useampi käyttää TikTokia jo hakukoneena, eli paikkana, jossa etsitään tietoa, vinkkejä, suosituksia ja “how-to”-videoita. Nämä kaikki muuttavat paitsi käyttäjien tapaa hakea tietoa, mutta myös yritysten tapaa tulla löydetyksi. 


Miksi TikTokia ja muita somekanavia käytetään tiedonhakuun? 

Kolme naista katsoo tietokoneen ruutua ja hymyilee

Sosiaalisen median vetovoima tiedonhaussa piilee sen monipuolisuudessa ja käytännöllisyydessä. Sen sijaan, että selaat monen minuutin ajan Googlea, voit saada vastauksen alle minuutin videolla – vieläpä aidon ihmisen kertomana. 


Käyttäjät etsivät tällä hetkellä TikTokista: 

  • Ajankohtaisia tapahtumia 

  • Mielenkiintoista tekemistä 

  • Ruokapaikkoja 

  • Tuotteita ja palveluita 

  • Arvosteluja ja kokemuksia 

  • Reseptejä


Ja mikä tärkeintä – käyttäjät luottavat sisältöön, koska se on usein muiden ihmisten tuottamaa, eikä pelkkä mainos.   



Kuinka hyödyntää some hakukoneena ja parantaa brändin löydettävyyttä?


📱 Some on paikka, jossa ollaan läsnä – ja mistä etsitään tietoa Käyttäjät viettävät nyt enemmän aikaa somessa kuin koskaan aiemmin. Se on paikka, jossa kuluttaja sekä viihdyttää itseään että tekee ostopäätöksiä.  Jos et ole TikTokissa tai Instagramissa, et välttämättä ole olemassa niille, jotka etsivät tietoa siellä. 


🔍 Some-SEO (hakukoneoptimointi) Jos haluat yrityksesi löytyvän, sisällöt on optimoitava myös somea varten: 

  • Käytä relevantteja hakusanoja ja hashtageja

  • Kirjoita informatiiviset kuvatekstit  - Esim. Instagram osaa tunnistaa hakusanoja kuvatekstistä

  • Sano avainsanat ääneen – myös puhe vaikuttaa löydettävyyteen 


👑 Content is king! trendikästä formaattia ja selkeää rakennetta. Hyvä sisältö löytyy, mutta loistavaa sisältöä etsitään.


📹 Tee sisältöä aitous edellä Käyttäjät etsivät aidon tuntuisia kokemuksia, vinkkejä ja suosituksia. Vaikuttajasisällöt, behind-the-scenes-videot tai asiakkaiden omat kokemukset kiinnostavat käyttäjiä nyt enemmän kuin kiiltokuvamainonta. Tee sisältöjä, jotka vastaavat yleisiin kysymyksiin. "Miten käytän tuotetta?" "Mitä asiakkaat ovat mieltä?" "Miksi tämä palvelu toimii?" 


📩 Kommenttikentät = uusi TripAdvisor Moni tarkistaa myös TikTok-videon kommentit saadakseen lisätietoa. Tähän kannattaa reagoida: ole läsnä, vastaa kysymyksiin ja ohjaa vaikka verkkosivulle tai lisämateriaaliin. 


🎥 Julkaise monikanavaisesti Oikein valittujen otsikoiden avulla somekanavien sisällöt näkyvät somealustojen lisäksi myös Googlessa. Etenkin Youtube- ja Facebook-videoilla on hyvä näkyvyys Googlessa. Samat sisällöt toimivat nykyään useammassa kanavassa, joten julkaise ne rohkeasti IGn ja TikTokin lisäksi esimerkiksi Facebookkiin ja Youtubeen.



Kaipaatko hakukoneoptimoitua sisältöä somekanaviisi? Laita viestiä ja jutellaan lisää - Olemme mielellämme avuksi!


 
 
bottom of page