Kun henkilö on saavuttanut vahvan aseman ja seuraajakunnan somessa, häntä kutsutaan vaikuttajaksi. Hänellä on tällöin mahdollisuus vaikuttaa seuraajiensa mielipiteisiin, koska he luottavat häneen. Vaikuttajan arvo on siis suoraan verrannollinen siihen, kuinka paljon hänen seuraajat luottavat kyseisen vaikuttajan suosituksiin.
Kun yrityksen edustajana mietit, kenen kanssa kaupallisia yhteistöitä kannattaisi tehdä, pidä mielessä seuraavat asiat:
Seuraajat vs sitoutuneet käyttäjät
Seuraajamäärä on ensimmäinen mikä osuu silmään, kun lähdet tarkastelemaan vaikuttajan tiliä. Tämän perusteella ei kuitenkaan kannata tehdä päätöstä yhteistyöstä. Onnistuneen vaikuttajayhteistyön kannalta sinulle tärkeämpiä lukuja ovat kattavuus ja sitoutuneisuus. Haluat tietää, kuinka moni näkee julkaisun ja erityisesti, kuinka moni tykkää, kommentoi tai jakaa sitä.
Älä siis laita rahojasi yhteistyöhön vain sen perusteella, että vaikuttajalla on 5 000 tai 50 000 seuraajaa. Katso sen sijaan, miten julkaisut sitouttavat. Hyvä vaikuttaja kerryttää tykkäyksien lisäksi kommentteja ja herättelee keskustelua myös tarinoissa👌🏼
Kenen kanssa hän tekee yhteistyötä?
Kuinka moni vaikuttajan julkaisuista on yhteistyöpostauksia? Jos suurin osa on näitä, kannattaa miettiä luottavatko hänen seuraajat enää vaikuttajan suosituksiin. Kun kaupallisia yhteistöitä on paljon eri tahoilta, tulee seuraajallekin helposti mielikuva, että vaikuttaja on valmis mihin vain kunhan siitä maksetaan.
Tarkista myös ettei viime aikaisista yhteistöistä löydy suoria kilpailijoitasi. Uskoisitko sinä tuotesuosittelua tyypiltä, joka on juuri mainostanut kuinka toisen brändin tuote on se paras ja nyt kääntänytkin kelkan ympäri?
Yhteistöitä kuitenkin kannattaa olla jo entuudestaan! Niiden laatu ja määrä kuitenkin merkitsee paljon. On iso ero, tekeekö vaikuttaja joka kuukausi neljän uuden yrityksen kanssa yhteistyötä, vai samojen kanssa kuukaudesta (tai jopa vuodesta) toiseen.
Löytyykö häneltä valmiiksi kokemusta?
Yhteistyöjulkaisut ovat useasti hieman kinkkisempiä kuin tavalliset postaukset. On siis normaalia, että yhteistyö ei tavoita aivan niin paljon kuin vaikuttajan muut julkaisut. Taitava vaikuttaja osaa kuitenkin luoda yhteistöistäkin sitouttavia ja kiinnostavia.
Kysy siis uudelta vaikuttajalta hänen aikaisempien yhteistöiden tuloksia. Haluat tietää kuinka paljon hänen yhteistyöjulkaisut ovat tavoittaneet ja sitouttaneet. Yrityksesi kannalta yhteistöiden ja tavallisten julkaisuiden välillä tulisi olla mahdollisimman pieni ero. Yrityksenä on kuitenkin tärkeä huolehtia, että myös vaikuttaja merkitsee kaupalliset yhteistyöt oikeaoppisesti.
Älä unohda arvoja
Viimeisenä vinkkinä: muista tarkistaa, että sekä vaikuttajan että muiden hänen yhteistyöyritysten arvot sopivat sinun yrityksesi arvoihin! Varsinkin pitkäaikaisia yhteistöitä sopiessa on hyvä pitää huolta, että muut vaikuttajan yhteistyöyritykset niin sanotusti sopivat yritykseesi. Et välttämättä halua, että kestävän kehityksen mukaista vaatefirmaasi mainostaa vaikuttaja, joka samanaikaisesti tekee yhteistöitä pikamuotiyritysten kanssa🤔
Vaikuttajamarkkinointi on helppo lisätä osaksi somepakettejamme! Samalla kun ylläpidämme yrityksesi somea, huolehdimme, että myös vaikuttajayhteistyöt tukevat muuta somemarkkinointia👌🏼
Comments