top of page

Blogi

  • Writer's pictureMariia

8 syytä - Miksi uutiskirjeitä kannattaa lähettää

Päivitetty: 16. marrask. 2023

"Uutiskirjeet on niin last season" 💁‍♀️ VÄÄRIN!


Uutiskirjeet ovat edelleen tärkeitä, vaikka sosiaalinen media onkin ottanut isoa jalansijaa markkinoinnissa. Parhaimmillaan some ja uutiskirjeet toimivat saumattomasti yhteen, ohjaten asiakasta kohti ostopäätöstä.


Erityisesti, jos yritykselläsi on verkkokauppa, ovat uutiskirjeet oleellinen osa markkinointia. Tässä siis kahdeksan syytä, miksi erityisesti verkkokauppojen tulisi aloittaa uutiskirjeiden lähettäminen👇 (Huom! Nämä kannattaa lukaista, vaikka yritykselläsi ei olisikaan verkkokauppaa!)


woman in lavender jumpsuit writing on keyboard


1. Tavoittavuus lisääntyy

Uutiskirjeillä tavoitat myös ne asiakkaasi, jotka eivät ole somessa, tai eivät käytä sitä aktiivisesti. Sen lisäksi pidät huolen, että asiasi eivät katoa somesisältöjen tulvaan. Käytä kuitenkin tilaisuutesi hyvin, sillä asiakkaasi tuskin jaksavat lukea kovin pitkää uutiskirjettä. Älä siis yritä sisällyttää kaikkea tietoa yhteen kirjeeseen, vaan pohdi, mitä asiakkaasi aidosti haluavat lukea.


2. Uutiskirje herättää huomion

*bling* you got mail! Kun julkaiset somepostauksen, ihmiset törmäävät siihen puolivahingossa. Kun lähetät uutiskirjeen, asiakkaasi saattavat jopa saada siitä ilmoituksen suoraan puhelimen näytölle. Vaikka asiakas ei siis ikinä lukisikaan uutiskirjettäsi, olet päässyt muistuttamaan yrityksesi olemassaolosta!


3. Uutiskirje on kustannustehokas tapa tavoittaa asiakkaat

Jotta pääset hyödyntämään uutiskirjeitä, kättä ei tarvitse laittaa kovin syvälle taskuun. Alkuun pääset ilmaiseksi, ja hinta lähtee nousemaan vasta kontaktilistan kasvaessa. Alle 200 kontaktin lista on usein ilmainen, ja 5000:n kontaktinkaan listasta ei tarvitse pulittaa paria sataa enempää.


Ota kuitenkin huomioon uutiskirjealustan opetteluun menevä aika, sekä itse kirjeiden suunnittelu ja teko. Uutiskirjeet on kuitenkin helppo ulkoistaa itsessään tai osana somen ylläpitopalvelua.


4. Uutiskirjeillä tavoitat olemassa olevat asiakkaasi

Uutiskirjeillä ei yleensä tehdä uusasiakashankintaa, vaan puhutellaan nykyisiä asiakkaitasi. Lähetät siis uutiskirjeen vain kuluttajille, jotka ovat jo valmiiksi kiinnostuneita yrityksestäsi ja mitä todennäköisemmin ovat jo asiakkaitasi. Yritä siis kannustaa heitä jatkamaan tuotteiden/palveluidesi kuluttamista esimerkiksi tarjoamalla ideoita, esittelemällä uutuuksia ja muuta sellaista.


5. Eksklusiivisuus myy

Luo eksklusiivisuuden tunnetta esimerkiksi tarjoamalla salaisia tarjouksia ja varaslähtöjä kampanjoihin tai uutuustuotteisiin. Asiakkaille täytyy antaa syy pysyä uutiskirjeen tilaajina. Voit miettiä, miksi he tilaavat uutiskirjeesi JA seuraavat yritystäsi somessa? Mitä lisäarvoa nimenomaan uutiskirje tuo asiakkaillesi?


6. Uutiskirjeet lisäävät verkkosivujen trafiikkia

Verkkosivuille ei voi koskaan ohjata liikaa kävijöitä, oli sitten kyseessä verkkokauppa tai verkkosivut. Uutiskirjeessä tuleekin olla selkeitä toimintakehoitteita ja painikkeita. Muista laittaa linkit myös kuvien taakse, sillä lukijat usein klikkaavat myös kuvia.


7. Analytiikka

Uutiskirjeiden tarjoama data on todella kattava. Verkkokauppa ja uutiskirjealusta tuleekin olla asianmukaisesti kytkettynä, jotta on mahdollista seurata uutiskirjeistä tulevaa myyntiä.


Uutiskirjealustat myös tarjoavat esimerkiksi visuaalisen klikkikartan, josta näet selkeästi mitkä kohdat ovat saaneet lukijan klikkaamaan. Klikkaavatko sinun lukijasi esimerkiksi mieluummin kuvaa vai nappia?


8. Uutiskirje ohjaa kohti ostopäätöstä

Uutiskirjeen ykköstehtävä yleensä on kuitenkin tönäistä asiakas kohti ostopäätöstä. Jotta päätöksen teko on mahdollisimman helppoa, pidä huoli, että lähetyspäivää edeltävät somepostaukset tukevat uutiskirjeen sisältöä.


Muista myös, että sisältö ei silti saa olla liian myyvää. Vaikka sinä haluatkin myyntiä, asiaa tulee lähestyä asiakkaan näkökulmasta. Mitä asiakas vielä tarvitsee ostaakseen tuotteesi/palvelusi?



Muista kohtuu uutiskirjeitä lähettäessä!

Luku, jota me pidämme aina silmällä, on "unsubscribed", eli uutiskirjeen postituslistalta poistuneiden määrä. On luonnollista että jokaisen lähetetyn kirjeen myötä menetät muutaman tilaajan. Jos luku on kuitenkin erityisen suuri, on hyvä pohtia sen syytä. Laitatko uutiskirjeen liian usein? Onko niissä liikaa toistoa? Onko uutiskirje liian myyvä?




Jos uutiskirjeiden hyödyntäminen kuulostaa houkuttelevalta, laita meille viestiä 👋 Meiltä löytyy usean vuoden kokemus sitouttavien uutiskirjeiden luomisesta ja sähköpostiautomaatioista. Laitetaan nämä opit käyttöön myös sun yrityksen sähköpostimarkkinoinnissa✨

bottom of page