top of page

Blogi

  • Writer's pictureAnni

Instagram on ravintolan ja kahvilan tärkein viestintäkanava!


Ilmiönä instagrammattavuus ei ole uusi tuttavuus, mutta silti yllättävän moni ravintola jättää kyseisen ilmiön mahdollisuudet hyödyntämättä. Somessa jo pienillä asioilla on suuri vaikutus ravintolan/kahvilan houkuttelevuuteen. Tässä pari helppoa vinkkiä ravintoloiden ja kahviloiden instagramiin:


Kuvat, kuvat ja kuvat!


Hyvien kuvien merkitystä ei voi korostaa liikaa. Julkaise monipuolisesti sisältöä tarjottavista ruoista ja juomista, sisustuksen yksityiskohdista, henkilökunnasta ja miljööstä. Pyri tuomaan esille tunnelmaa, esimerkiksi julkaisemalla kuvia täpötäydestä terassista tai intiimistä kynttiläillallisesta.


Ehkäpä kahvilasi sijaitsee upeassa miljöössä tai suositun nähtävyyden läheisyydessä? Tällöin mukaan otetut kahvit ja jäätelöt voidaankin kuvata pienen kävelymatkan päässä kahvilasta.

Paikkatägi ja hastag


Instagramissa on tapana merkitä kuvan sijainti. Näin on mahdollista tutkia yhdestä paikasta monen eri ihmisen ottamia kuvia. Kun käytät itse ahkerasti paikkatägiä, voit olla mukana vaikuttamassa siihen, minkälaisia kuvia yrityksesi sijainnista löytyy.


Hastag on keino löytää aihepiiriisi kuuluvat kuvat. Luo yrityksellesi oma hastag ja kirjoita se instagramin bioon. Muista käyttää kyseistä hastagia jokaisessa julkaisussasi! Suosittelemme myös tykkäilemään oman hastagisi alle merkityistä kuvista.


Asiakkaan tuottama sisältö


Hyödynnä asiakkaan tuottamaa sisältöä! Asiakkaasi todennäköisesti jakavat Instagram-storyissaan tai julkaisuissaan kuvia ravintolastasi/kahvilastasi. Pyydä lupa ja jaa asiakkaasi kuva yrityksesi storyssa. Näin luot vuorovaikutusta ja saat tilillesi sisältöä pienellä vaivalla. Ja mitä säännöllisemmin jaat muiden storyja, sitä ahkerammin asiakkaat muistavat yritystäsi tägäillä.


Vinkki! Muistuta asiakkaitasi, että he tägäävät sinut storyssaan @-merkin kautta. Näin voit re-postata heidön storynsa. Julkaisuissa taas voit pyytää käyttämään yrityksesi hastagia. #-merkin avulla löydät oikeat kuvat helposti!


Asiakkaan tuottamaa sisältöä voit parhaimmillaan hyödyntää myös feedissäsi. Jos asiakkaan ottama kuva sopii tilillesi, voit pyytää, voisiko kuvaa käyttää myös yrityksesi instagram-tilillä. Muistathan aina mainita kuvan ottajan!

Yhtenäinen ilme


Instagram-tilin ei tarvitse olla täydellisesti värikoodattu ja sommiteltu ollakseen toimiva! Yhtenäistä ilmettä on kuitenkin hyvä hakea pohtimalla, mitkä kuvat toimivat vierekkäin, ja mitä muokkaustyyliä voisi olla mahdollista käyttää kaikissa kuvissa. Jos kuvanmuokkaus tuntuu vaikealta, suosittelemme ennemmin jättämään sen kokonaan pois kun muokkaamaan kuvia liikaa. Näin välttyy turhan sekavalta ilmeeltä.



Tarvitsetko apua ravintolasi/kahvilasi sosiaalisen median suunnittelussa ja ylläpidossa? Tai haluatko käyttää aikasi ennemmin asiakkaiden palveluun kuin kuvien ottamiseen ja tekstien pohtimiseen? Laita meille viestiä info@luovatoimistoviba.fi niin katsotaan yhdessä yrityksesi some kuntoon. Meiltä saat kaikki somepalvelut aina koulutuksista yksittäisiin kuviin ja kokonaisvaltaiseen ulkoistamiseen!




bottom of page