Mikä on Jodel?
Jodel on sosiaalisen median viestintäsovellus, joka perustuu anonyymiyteen ja paikallisuuteen. Noin 70 prosenttia Jodelin käyttäjistä on 18–26-vuotiaita, ja käyttäjät ovat keskimäärin väestöä korkeammin koulutettuja. Suomessa Jodel saavuttanut laajaa suosiota, ja sovellusta käyttää kuukausittain 300 000 suomalaista. (MRKTNG, 2020)
Jodel-kanavia on tuhansittain erilaisia, ja osallistujat ja keskustelut eriävät toisistaan kanavasta riippuen. Monilla kanavilla käyttäjät jakavat vinkkejä, kokemuksia tai kysyvät neuvoa. Käyttäjät pystyvät myös lisäämään keskusteluihin kuvia ja löytämään samasta ilmiöstä lisää keskusteluita hashtagien avulla. Keskusteluiden moderointi on aktiivista, joten epäasialliset aloitukset ja kommentit poistetaan suhteellisen nopeasti.
Miten hyödyntää Jodelia yrityksen markkinoinnissa?
1. Potentiaalisten asiakkaiden ymmärtäminen
Jodel mahdollistaa yrityksille ainutlaatuisen ikkunan tutustua kuluttajien rehellisiin ja avoimiin ajatuksiin, jonka anonyymi alusta mahdollistaa. Yritykset voivat seurata keskusteluja ja saada arvokasta tietoa siitä, mitä mieltä potentiaaliset asiakkaat ovat tuotteista, palveluista tai brändeistä. Reaaliaikainen palaute voi auttaa yrityksiä kehittämään tarjontaa sekä asiakaskokemusta. Seuraamalla keskusteluita yritykset voivat myös pysyä ajan tasalla siitä, mikä on pinnalla ja mitä keskustellaan.
2. Keskustelut yrityksestä tai sen sidosryhmistä
Jodel tarjoaa mahdollisuuden seurata, mitä yrityksestä tai sen sidosryhmistä puhutaan. Tämä voi olla erityisen hyödyllistä tietoa brändin imagoa ja mainetta tutkiessa tai esimerkiksi brändiuudistuksen tai kriisin yhteydessä. Lisäksi kokemukset, palaute ja suositukset voivat toimia arvokkaana sosiaalisen todisteen lähteenä.
3. Mahdollisuus maksetulle mainonnalle
Kuten todettu, Jodelin käyttäjät ovat pääsääntöisesti korkeammin koulutettuja nuoria aikuisia. Mikäli he ovat osa brändin kohderyhmää, voi Jodel olla myös erinomainen vaihtoehto toteuttaa maksettua mainontaa. Mainontaa voi kohdentaa iän, sukupuolen, ammatin, sijainnin sekä kiinnostuksen kohteiden mukaan.
Esimerkkejä hyödyllisistä Jodel-kanavista eri yrityksille:
Kosmetiikka-alan yritys @kauneusvinkit Luonnonkosmetiikkayritys @luonnonkosmetiikka
Second hand -yritys @kirppis
Laatuvaatteiden jälleenmyyjä @laatuvaatteet
Ravintolat @ravintolat @ravintolavinkit
Podcastaajat @podcast
Urheiluliikkeet @juokseminen @golf @laskettelu
Yhteenvetona voidaan todeta, että Jodel tarjoaa yrityksille helpon mahdollisuuden kuluttajien ymmärtämiseen sekä keskusteluiden seuraamiseen. Hakutoiminnon avulla pystyy löytämään keskusteluita aiheesta kuin aiheesta, ja anonyymiys ruokkii suoraa ja rehellistä kommunikointia.