Päivitetty 13.1.2025
Mitä eri julkaisuvaihtoehtoja Instagram tarjoaa vuonna 2025? Instagramin tarina alkoi kuvajulkaisuista, jotka olivat alkuun vain neliön mallisia. Nykypäivänä vaihtoehtoja on kuitenkin huomattavasti enemmän. On reelsejä eli keloja, kuvajulkaisuja, tarinoita ja livejä. Avattiin kutakin julkaisumuotoa hieman lisää tässä blogissa:
Perinteinen julkaisu
Korkein pystymallinen kuva, jonka Instagramiin voi ladata, on 4:5. Pystykuvan korkeus voi kuitenkin olla mitä vain väliltä 4:5 ja 1:1 (neliö). Pystymallinen kuva rajautuu omaan feediisi aina neliöksi. Tämä kannattaa pitää mielessä, kun lähdet suunnittelemaan postauksia.
Sama tapahtuu myös vaakakuvassa. Instagram rajaa sen neliöksi feediisi. Kapein vaakakuva, jonka voit julkaista on 1,91:1. Myös tässä kuva voi olla mitä vain 1,91:1 ja 1:1 väliltä. Huomaat kuitenkin esimerkistä, kuinka pieni kuva on puhelimen näytöllä. Tästä on aika helppo vahingossa skrollata ohi. Eikö?
Karuselli
Karuselli on Instagramin perinteinen julkaisu, johon on laitettu useampi kuin yksi kuva/video.
Karuselliin voit laittaa enintään 20 kuvaa tai videota. (Muutos jopa 20 kuvan lisäämiseksi on tullut loppuvuodesta 2024, kun aikaisemmin maksimimäärä kuvia oli 10) Karuselli on hyvä tapa näyttää esimerkiksi useita yksityiskohtia yhdestä tilanteesta. Muista valita ensimmäiseksi kuvaksi 4:5 kuva/video, jotta myös muut karusellin kuvat ja videot rajautuvat siihen kokoon.
Reels-videot eli kelat
Reels-videot eli Reelsit eli kelat, ovat kokon näytön kokoisia lyhytvideoita.
Lyhytvideot ovat algoritmin suosiossa ja katselumäärät ovatkin usein perinteisiä julkaisuja suurempia. MIKSI? 👉 Ihmiset haluavat katsoa yhä enemmän videoita kuvasisältöjen sijaan, ja suosimalla videojulkaisuja, Instagram kannustaa luomaan niitä.
Reelsien hienous on myös sen helppous. Nämä videot eivät tarvitse paljoa editointia, vaan tarkoitus on tehdä matalalla kynnyksellä sisältöä. Näitä ajattomia Reelsejä voivat olla esimerkiksi liikkeen esittely, arjen kuvausta lyhyinä pätkinä tai vaikka lopputuotteen valmistaminen. Myös erilaiset somessa kiertävät trendit ovat suosittu tapa tehdä lyhytvideoita.
Nykyään Reelsejä on mahdollista tehdä myös valmiisiin pohjiin, joka helpottaa niiden tekoa entisestään.
Tarinat
Tarinat näkyvät feedin eli syötteen yläosan ympyröissä, ja ne näkyvät vain 24 tunnin ajan.
Tarinat ovat hyvä tapa lisätä vuorovaikutusta asiakkaiden kanssa, ilmoittaa tuoteuutuuksista ja alennuksista, ja vain jakaa arkea matalan kynnyksen kuvilla ja videoilla. Tarinoissa on myös mahdollista käyttää erilaisia elementtejä, kuten paikkatägejä, äänestyksiä, linkkejä ja aikalaskuria.
IG-livet
Instagramissa pystyy myös tuottamaan sisältöä realiajassa. IG-livet on ratkaisu, kun haluat järjestää esimerkiksi ilmaisen opetushetken, vastata kysymyksiin tai kutsua vieraan juttelemaan yrityksellesi tärkeistä aiheista.
Aktiiviset livet näkyvät tarinoiden tapaan, mutta ikonisi alareunassa lukee "live". Liven aikana katsojat voivat kommentoida videotasi, joten pystyt esimerkiksi vastaamaan liven aikana esitettyihin kysymyksiin. Kun live on päättynyt, tallentuu se tilillesi.
Kaipaatko apua yrityksesi somen kanssa? Laita meille viestiä osoitteeseen info@luovatoimistoviba.fi tai täytä yhteydenottolomake