top of page

Blogi

  • Writer's pictureAnni

Saavutettavuus netissä & sosiaalisessa mediassa

Tiesitkö, että jopa 15 % maailman ihmisistä jää verkkopalveluiden ulkopuolelle pelkästään sen vuoksi, että internetiä ei ole suunniteltu kaikkia meitä varten.



Tiesitkö, että jopa 15 % maailman ihmisistä jää verkkopalveluiden ulkopuolelle pelkästään sen vuoksi, että internetiä ei ole suunniteltu kaikkia meitä varten.


Tätä varten on luotu saavutettavuusdirektiivi ja sitä seuraava kansallinen lainsäädäntö. Direktiivin tarkoituksena on edistää saavutettavuutta siten, että kenellä tahansa on mahdollisuus käyttää ja ymmärtää verkkosivujen ja mobiilisovellusten sisältöä.


Saavutettavuutta koskeva lainsäädäntö koskee julkishallintoa, eli kuntia, kouluja, virastoja, vesi- ja energianhuoltoa sekä liikennettä ja postia. Lisäksi se koskee kaikki niitä tahoja, jotka saavat valtiolta tukea verkkopalveluidensa toteuttamiseen. Jokaisen yrityksen ja organisaation olisi kuitenkin ehdottoman tärkeää kiinnittää huomiota saavutettavuuteen.


Suomessa jopa MILJOONA ihmistä hyötyy saavutettavuudesta, heitä ovat esimerkiksi:

  • Näkövammaiset

  • Lukihäiriöiset

  • Kuulovammaiset

  • fyysisesti rajoittuneet

Mitä saavutettavuus sitten konkreettisesti tarkoittaa? Mitä yritys voi tehdä saavutettavuuden edistämiseksi?


Saavutettavuus nettisivuilla


Keräsimme kasaan muutaman helpon tavata lisätä nettisivujen saavutettavuutta.


Selkeä visuaalinen ilme - korosta tarpeellisimmat sisällöt, älä tee sivustasi liian ahdasta ja käytä selkeitä värejä ja väriyhdistelmiä.Käytä lisäksi alt-tekstejä sisältöäsi kuvaamaan ja tee napeista tarpeeksi suuria, jotta niitä on helppo painaa.


Helppolukuinen teksti - kun haluat kertoa yrityksestäsi, organisaatiostasi, tuotteestasi tai palveluistasi suurelle yleisölle, tee tekstistäsi selkokielistä ja helposti luettavaa. Jaa teksti useampiin kappaleisiin yhden pitkän tekstin sijaan. Pidempien kirjoitusten kohdalla on myös hyvä tasata teksti vasempaan reunaan, jolloin sisältö on helpommin luettavissa.


Kuvaavat linkitykset - käytä painikkeissa kuvaavia tekstejä kuten tilaa tästä sen sijaan että painikkeessa lukisi paina tästä .Näin myös näytönlukuohjelmia käyttävät lukijat tietävät mihin painallus johdattaa.


Jotta sivustosi olisi täydellisen saavutettavissa kaikille, vaatii se useampia toimenpiteitä kuin edellä mainitut. Näillä pääset kuitenkin hyvin alkuun!


Saavutettavuus sosiaalisessa mediassa


Sosiaalisen median kanavat ovat useiden käyttöä helpottavien ominaisuuksien vuoksi entistä saavutettavampia. Jokainen yritys, organisaatio, vaikuttaja ja yksityishenkilö voi omalla tekemisellään mahdollistaa sisältönsä saavutettavuuden.


Alt-teksti - eli vaihtoehtoinen teksti, auttaa näkövammaisia ymmärtämään kuvasi sisällön. Alt-teksti ei ole sama asia kuin kuvateksti, vaan se kertoo konkreettisesti mitä kuvassa tapahtuu. Esimerkki alt-tekstistä: Nainen kantaa leivonnaisia puisella tarjottimella.


Videon tekstittäminen - Näkövammaisille puhe toimii hyvänä apuna videoita katsottaessa. Huomioithan kuitenkin myös kuulovammaiset, jotka eivät tiedä mitä videoissasi ja tarinoissasi kerrot, jos et tekstitä puhettasi. Sinun ei tarvitse kertoa kaikkea, tiivistä asiasi lyhyisiin lauseisiin.


Saavutettavuuteen sosiaalisessa mediassa pätee sama kuin nettisivuihin, saavutettavuuden mahdollistamiseksi tulisi ottaa paljon eri asioita huomioon. Jo pienillä asioilla on kuitenkin merkitystä, joten pyrithän huomioimaan kaikki kanavien käyttäjät!



Lähteet & lisätietoa:






bottom of page