top of page

Blogi

  • Writer's pictureMariia

Sosiaalinen media osana liiketoimintaa – kuusi syytä aloittaa jo tänään

Päivitetty: 23. toukok. 2022

Aluksi oli sanomalehdet, flyerit ja radio. Sitä seurasi televisio, bussipysäkkimainokset ja diginäytöt. Nyt joukkoon on liittynyt sosiaalinen media. Olisiko siis aika päivittää yrityksesi markkinointintikanavien valinta?

Työpäivän aikainen työpöytä, jolla on tietokone, puhelin, vihko sekä kahvikuppi.

Vaikka somessa et joudukaan maksamaan tuhansia euroja mainospaikasta, ei se kuitenkaan ole ilmainen kanava. Oli tekemisesi somessa sitten suunnitelmallista ja liiketalouden tavoitteita tukevaa, tai pelkkää postailua, maksaa se aina yritykselle rahaa palkan muodossa. Pahimmillaan huono tai jopa olematon sometekeminen karkottaa uusia asiakkaita.

Miten sitten saat somen osaksi liiketoimintaasi? Vastaus on yksinkertainen: suunnittelemalla. Kuten kaikki muutkin liiketoiminnan osa-alueet, myös markkinointi vaatii suunnittelua ja päämäärätietoisuutta. Määritä tavoitteesi, eli mihin haluat keskittyä ja jaa resurssisi järkevästi. Älä vain postaile someen, vaan julkaise sisältöä, jolla on merkitystä. Et varmasti laittaisi lehtimainostakaan painoon vain koska “tällainen nyt kerettiin tehdä”.

Tehtävä: Mieti, missä markkinointikanavissa yrityksesi näkyy. Jos lanseeraisit uuden palvelun, missä siitä kertoisit? Jos vastauksesi on somessa, keskitä siihen sen ansaitsema määrä aikaa ja resursseja.

Sosiaalisen median hyödyt liiketaloudellisesta näkökulmasta


  1. Brändin tunnettuus = Onko hyvästä brändistä iloa, jos kukaan ei tunne yritystäsi? Somessa tavoitat kuluttajat helposti.

  2. Yrityksestä persoonaksi = Älä ole jäykkä ja vanhanaikainen, vaan helposti lähestyttävä!

  3. Erottaudu kilpailijoista = Miksi kuluttaja valitsisi juuri sinun yrityksesi? Erottautumalla myös tunnistaminen on helpompaa.

  4. Lisää trafiikkia nettisivuille = Lisää trafiikkia tarkoittaa useasti parempaa hakukonenäkyvyyttä.

  5. Maineen hallinta ja asiantuntijuus = Vaikuta yrityksesi saamaan maineeseen ja osoita asiantuntijuutesi päivästä toiseen.

  6. Puhuttele kohderyhmää = Löydä uusia asiakkaita ja sitouta olemassa olevia.

Tätä listaa voisi jatkaa vaikka kuinka pitkään! Hyötyjen listan vastapainona löytyy tietenkin aina ne huonot puolet. Huonojen puolien listalta löytyvät asiat ovat kuitenkin tässä tapauksessa helposti ratkaistavissa!

Huonoja puolia

  1. Vie aikaa

  2. Muuttuu ja kehittyy nopeasti

  3. Vaatii osaamista ja visuaalista silmää

Sosiaalinen media on tärkeä osa markkinointia, mutta sen ei tarvitse aiheuttaa harmaita hiuksia. Voit löytää ajan omasta arjestasi tai pyytää apua markkinoinnin toteuttamiseen. Jokaisen ei tarvitse olla markkinointiguru!

Pistä meille viestiä, ja pohditaan miten me voisimme auttaa sinua yrityksesi somemarkkinoinnin kanssa.

bottom of page