top of page

Blogi

  • Writer's pictureNicola

TikTok-trendit - mitä ne ovat?


Mikä on TikTok-trendi, miten trendit toimivat, ja miksi sinun tulisi olla perillä niistä kun haluat onnistua yrityksesi TikTok-markkinoinnissa?



Mikä on TikTok-trendi?


Paras tapa ymmärtää TikTok-trendejä on itse TikTok-videoiden katselu. Ennen yrityksesi sisällöntuotannon aloittamista TikTokissa onkin tärkeää tutustua kanavan sisältöön kunnolla TikTokia selailemalla.


Kun videoita on selailtu tarpeeksi kauan, voi niistä erottaa tietyt toistuvat aiheet, eli trendit. TikTok-trendit voivat periaatteessa liittyä mihin tahansa, mutta yleisimmin trendit ovat jokin tietty ääni, tanssi, haaste tai resepti, jota TikTok-käyttäjät pitävät viihdyttävänä ja/tai mielenkiintoisena.

Tiktok-trendin peruselementteihin kuuluu se, että video on helppo luoda uudelleen omalla twistillä. Seuraavissa klipeissä näkyy esimerkki siitä, miten sekä yritys että yksityishenkilö voivat versioida samoja trendejä:






"I'm sat" -Ykstyishenkilön versio:




































"I'm sat" - Ryanairin versio:
































Yleensä TikTok-trendit syntyvät jonkun ison TikTokin-vaikuttajan toimesta. Ei ole kuitenkaan poikkeus, että trendi syntyy täysin tuntemattoman käyttäjän aloitteesta.


Miksi TikTok-trendit toimivat markkinoinnissa?

Riippumatta siitä millä alalla yrityksesi toimii, on TikTok-trendien hyödyntäminen erinomainen tapa aloittaa videoiden tekeminen. TikTok-trendit ovat kaikkien versioitavissa, oli sitten kyse yksityishenkilöstä, yrityksestä tai isommasta organisaatiosta.


Mutta eikö markkinoinnissa kuuluisi erottua joukosta, eikä tehdä samaa kuin kaikki muut?

= Kyllä, mutta koska TikTok pyörii niin vahvasti trendien ympärillä, on niitä myös kannattava hyödyntää (omalla twistillä!). Trendeihin hyppääminen TikTokissa onkin helppo strategia sellaisen sisällön tuottamiseen, joka välittömästi tekee vaikutuksen katsojissa.


Kannattaa kuitenkin muistaa, että kaikki trendit eivät välttämättä sovi juuri sinun yrityksellesi, joten kaikkiin trendeihin ei myöskään tarvitse lähteä mukaan. Jos kuitenkin pystyt luomaan trendistä yrityksesi näköisen videon, kannattaa sitä rohkeasti lähteä kokeilemaan!


Nopeus on TikTokissa valttia


Menestyäkseen TikTokissa on myös erittäin tärkeää huomioida kanavan nopeatempoisuus. Kuten muotialalla, myös TikTokissa trendit tulevat ja menevät nopeaan tahtiin. TikTokissa puhutaan yleensä jopa vain muutamista viikoista.


Liian vanhoihin trendeihin osallistuminen, väärinymmärretyt trendit ja väärän musiikin käyttäminen voivat antaa kömpelön vaikutelman yrityksestäsi.



Yritystileillä musiikin käyttö rajoitettua


TikTok lisensoi musiikkia palvelunsa käyttöön, jotta tavalliset yksityistilit voivat käyttää kappaleita tekijänoikeuksista huolimatta. Yritystileillä kannattaa huomioida, että käytössä on vain “royalty free” musiikkitarjonta, jonka takia kaikkiin trendeihin luonnollisesti ei voi osallistua.



Mikäli on vaikea hahmottaa, mitkä trendit sopivat myös yrityksille, voit etsiä inspiraatiota muista TikTokia tekevistä yrityksistä. Tässä niistä muutamia:





Tuntuuko TikTok ja sen trendit monimutkaiselta ymmärtää, tai onko yrityksessäsi kenties tarvetta sisällöntuottajalle? Ota rohkeasti yhteyttä, me olemme mielellämme apuna TikTokin haltuun ottamisessa👋


bottom of page