top of page

Blogi

  • Writer's pictureNicola

Mitä tarkoittaa UGC-sisällöntuotanto?

Päivitetty: 5. kesäk. 2023

Oletko viettänyt aikaa Instagramissa tai TikTokissa viimeisen vuoden aikana? Jos vastasit kyllä, olet todennäköisesti törmännyt UGC sisältöön, vaikka et tuntisikaan termiä entuudestaan. UGC-sisällöntuotanto (User Generated Content) on noussut viime vuosina suureen suosioon, ja onkin yrityksille tehokas tapa kasvattaa brändiä ja kuluttajien luottamusta. UGC on lisäksi tuonut kentälle täysin uuden työnkuvan, sillä osa sisällöntuottajista tekee sitä täysipäiväisesti.


Henkilö kuvaa puhelimella videota sitruunakakusta


Mikä on UGC?


UGC on käyttäjien/ihmisten (esim. yrityksen asiakkaat tai seuraajat) luomaa sisältöä, jota he tuottavat itse yrityksen tuotteista tai palveluista. Tämä sisältö voi olla esimerkiksi kuvia ja videoita jotka julkaistaan yrityksen omilla kanavilla, esimerkiksi Instagramissa tai TikTokissa.


Word-of-mouth markkinointi, joka viitta suoraan ihmiseltä ihmiselle kerrotuista suosituksista, mielipiteistä ja kokemuksista on tutkimusten mukaan yksi tehokkaimmista markkinoinnin työkaluista. Erityisesti tämän takia käyttäjien luoma sisältö (UGC) on kovassa suosiossa, sillä se nimenomaan on viestintää ihmiseltä ihmiselle, eikä suoranaisesti brändiltä ihmiselle.


Miksi UGC-sisällöntuotanto on hyödyllistä?

  1. Luottamus: UGC lisää brändin luotettavuutta ja uskottavuutta, sillä se perustuu muiden ihmisten suosituksiin. Kuluttajat luottavat huomattavasti enemmän toisten kuluttajien suosituksiin kuin perinteiseen mainontaan.

  2. Sitoutuminen ja osallistuminen: UGC kannustaa asiakkaita osallistumaan ja sitoutumaan brändiin aktiivisesti.

  3. Sisällön monimuotoisuus ja autenttisuus: Ihmisten luoma sisältö tarjoaa suuren määrän erilaisia näkökulmia. Se on myös usein autenttisempaa, spontaanimpaa ja aidompaa kuin perinteinen brändin markkinointiviestintä

  4. Halvempaa kuin vaikuttajamarkkinointi: Vaikuttajille täytyy maksaa sekä sisällöstä että julkaisemisesta omille kanaville, kun taas UGC sisällöntuottajille maksetaan vain sisällöstä.

  5. Vaikuttaa positiivisesti ostopäätöksiin: UGC sisältö saa mainoksen näyttämään siltä, että aidot oikeat ihmiset ostaa ja käyttää yrityksen tuotteita → kasvattaa usein myyntiä

  6. Nopeaa: Hankkimalla sisältöä UGC sisällöntuottajilta, yritys saa nopeammin sisältöä kuin jos se loisi sen itse. Yritykset voivat esimerkiksi lähettää ohjeistuksen sisällöntuottajille, jonka pohjalta he luovat ja toimittavat sisällön tietyn deadlinen sisällä.


Kuka voi olla UGC sisällöntuottaja?


UGC sisällöntuottajaksi voi periaatteessa tulla kuka tahansa, sillä siihen ei tarvitse omaa isoa seuraajamäärää. UGC sisällöntuottajalla tulisi kuitenkin olla jonkinnäköistä kokemusta ja osaamista sisällön luomisesta sosiaaliseen mediaan, sillä hänen tulisi tietää minkä tyyppistä sisältöä algoritmi suosii. Esimerkiksi TikTok on kanavana hyvin erilainen kuin muut somet, ja luonnollisesti sisältökin on siellä erilaista. Tässä tapauksessa UGC sisällöntuottajan tulisi tietää mitkä temput toimii TikTokissa ja mitkä ei.


Vaikuttajat ja UGC sisällöntuottajat ovat siis kaksi eri asiaa. Yritykset maksavat vaikuttajille heidän ison seuraajamäärän ja sitä myöten vaikutusvallan takia, ja UGC sisällöntuottajille maksetaan heidän taidostaan tuottaa hyvää sisältöä. Jos joku unelmoi urasta sisällöntuottajasta, se onnistuu nyt myös ilman suurta seuraajakuntaa!


UGC ja somemarkkinoinnin ulkoistaminen


Markkinointi sosiaalisessa mediassa on tänä päivänä välttämätöntä yrityksen menestykselle. Ja vaikka UGC onkin yritykselle suhteellisen vaivaton tapa tehdä somemarkkinointia, vaatii etenkin sen koordinointi työpanosta. Usein yritykset kohtaavat haasteita nimenomaan resurssien, osaamisen tai ajanpuutteen vuoksi, jolloin hyvä vaihtoehto on somemarkkinoinnin ulkoistaminen kokonaan.


Me Viballa autamme yrityksiä jotka kaipaavat aitoa ja ajantasaista sosiaalisen median sisältöä ja läsnäoloa. Me tarjoamme sisällöntuotantoa ja somemanagerointia, ja jos UGC tyyppinen sisältö kiinnostaa, sekin hoituu. Ota rohkeasti yhteyttä, me autamme!✨

Comments


bottom of page