top of page

Blogi

  • Writer's pictureMariia

Kuinka somemarkkinoinnista saa kustannustehokasta? - näillä vinkeillä onnistut

Päivitetty: 25. toukok. 2023

Sosiaalisen median markkinointi voi monelle tuntua liian suurelta investoinnilta – ja sitä se myös on, JOS et hyödynnä sisältöäsi monipuolisesti. Jokaisen yrityksen on kuitenkin helppo kääntää somemarkkinointi kustannustehokkaaksi seuraavilla keinoilla.

Käsi ojentamassa rahaa toiseen käteen

Tässä muutama tapa, joilla voit maksimoida sosiaalisen median markkinointiin budjetoimasi rahat:


Sisällön kierrättäminen

Kustannustehokkuuden tärkein asia on sisällön kierrättäminen eri somekanavissa. Älä turhaan luo eri videoita Instagramiin ja TikTokiin, vaan hyödynnä samat videot molemmissa. Toki eri kanavissa toimii eri temput, jonka vuoksi useissa kanavissa käytettävien materiaalien lisäksi on hyvä luoda kanavakohtaista sisältöä. Me yleensä luommekin kierrätettävän materiaalin lisäksi muutaman TikTok-spesifin (esim. trendien mukaisen) videon täydentämään kokonaisuutta.


Sama pätee myös kuvajulkasuihin. Facebook ei yrityskäytössä kerrytä enää orgaanisesti näkyvyyttä, ellet ole saanut seuraajasi Facebookin kultavuosina. Luo siis julkaisut Instagram edellä, ja muokkaa ne kevyesti ennen Facebookiin julkaisua.



Kuvaoikeudet

Valokuvista puhuessa on hyvä miettiä erityisesti kahta kysymystä: a) tarvitsetko täysiä oikeuksia ja b) kuinka laajasti haluat hyödyntää kuvia eri kanavissa.


a) Täydet tekijänoikeudet maksavat luonnollisesti enemmän kuin pelkät digi-/onlineoikeudet. Valokuvien onlineoikeudet tarkoittavat useasti sitä, että saat käyttää kuvia vapaasti sosiaalisessa mediassa ja sen maksetussa mainonnassa. Jos siis käytössäsi ei ole somen lisäksi muita markkinointikanavia, älä maksa turhaan täysistä kuvaoikeuksista. Usein on järkevämpää maksaa onlineoikeuksista, ja ostaa yksittäisille kuville erikseen täydet oikeudet.


b) Jos kuitenkin haluat/kuviisi kuuluu automaattisesti täydet kuvaoikeudet, mieti, miten voit hyödyntää ne mahdollisimman laajasti myös somen ulkopuolella. Tällaisia ovat esimerkiksi nettisivut, flyerit, lehtimainokset ja uutiskirjeet. Käyttämällä yksittäistä kuvaa mahdollisimman laajasti, saat enemmän vastinetta rahoillesi.



Reseptiikka ja vinkit

Myykö yrityksesi elintarvikkeita? Jos vastaus on kyllä, on reseptiikka loistava tapa houkutella asiakkaita kokeilemaan tuotteitasi. Jos kuitenkin hyödynnät reseptit vain orgaanisessa somessasi, nousee niiden hinta melko korkeaksi näkyvyyteen nähden.


Yrityksesi tuotteille luodut reseptit kannattaakin hyödyntää lisäksi mainoksissa, uutiskirjeissä, messuständillä ja jaettavissa flyereissa. Reseptit on myös loistava tapa parantaa yrityksesi hakukonenäkyvyyttä ja ohjata liikennettä nettisivuillesi tai verkkokauppaasi.



Tekstit

Tuottaessa sisältöä sosiaaliseen mediaan, syntyy luonnollisesti paljon tekstiä. Helpoin tapa hyödyntää tekstit on käyttää niitä hieman muokattuina eri kanavissa ja somen maksetussa mainonnassa. Somesisällöstä voi myös helposti ammentaa juttuja mm. uutiskirjeisiin ja nettisivuille!



Asiakaspalvelu

Hyvin todennäköisesti (ja erittäin toivottavasti) sometiimisi hoitaa aktiivisesti myös viesteihin ja kommentteihin vastaamisen kaikissa kanavissasi. Tiedät myös varmasti, että asiakkaat toivovat kasvavassa määrin nopeaa ja helppoa asiakaspalvelua kanavissa, joita he käyttävät päivittäin.


Koska sometiimisi päivystää jo valmiiksi tulevia viestejä, maksimoi asiakaspalvelun tehokkuus kannustamalla asiakkaitasi olemaan yritykseesi yhteydessä esimerkiksi Facebook-viestillä. Asiakkaat on nimittäin helppo ohjata nettisivuiltakin lisäosien avulla suoraan FB messengeriin.


Oman kokemuksemme mukaan, asiakkaat arvostavat suuresti sitä, että reklamointiprosessin voi käydä kokonaisuudessaan läpi vaikka Instagram Directissä!




Me autamme asiakkaitamme hyödyntämään sosiaalisen median tekemisen mahdollisimman monipuolisesti. Voisiko yrityksesi hyödyntää kaikkia edellä mainittuja keinoja? Jos siis et ole varma, mihin kaikkeen voit tuotettua materiaalia hyödyntää, me mielellämme annamme ideamme siihen!

Ota yhteyttä ja katsotaan teidänkin sometekeminen järkeväksi.

bottom of page