top of page

Blogi

  • Writer's pictureAnni

TikTok yrityksille - Näin pääset alkuun

Mitä yrityksesi on hyvä ottaa huomioon TikTokin maailmaan lähtiessään? Minkälainen sisältö toimii, kuka vastaa tilin ylläpidosta ja kannattaako maksetun mainonnan tekeminen? Ota tästä talteen vinkit onnistuneen yritys-TikTokin luomiseen.


Nainen kuvaa itsestään videota kadulla ääressä


1# Tutustu alustaan


TikTokissa toimii erilainen sisältö kuin perinteisemmissä medioissa. Ennen yritystilisi sisällöntuotannon aloittamista, selaile TikTokia säännöllisesti parin viikon ajan. Opit ymmärtämään mikä toimii, miten trendit toimivat ja minkälaisella äänensävyllä yritykset TikTokissa viestivät.


Jokainen yritys saa tehdä omannäköistään sisältöä, mutta hyvin sitouttavilla yritystileillä on aina tietyt elementit kunnossa. Väärin ymmärretyt trendit ja liian mainosmainen sisältö ovat ehdottomasti punaisia vaatteita etenkin z-sukupolven keskuudessa.


Ymmärtääksesi yrityksen mahdollisuuksia TikTokissa, tutustu ainakin seuraaviin yritystileihin: Duolingo, Finnair, Ryanair, HraKauppias ja BurgerKing_fi.


2# Tavoita kohdeyleisösi


Ketkä ovat kohderyhmääsi ja tavoitatko heidät TikTokista?


Suomalaisia alustalla on TikTokin oman arvion mukaan jo 1,5 miljoonaa, ja heistä noin puolet on alle 25-vuotiaita. TikTokista toki löytää siis myös vanhempaa käyttäjäkuntaa, mutta erityisesti z-sukupolven tavoittamisessa TikTok on ylivertainen muihin somekanaviin verrattaessa. Pohdi siis ennen aloittamista, tavoitatko TikTokista oman kohderyhmäsi?


Minkälainen sisältö puhuttelee kohderyhmääsi?


Kun tiedät kohderyhmäsi, mieti minkälaista sisältöä he haluavat nähdä. TikTokissa toimii huumori, mutta sisältöjä suunnitellessa vain taivas on rajana. Onko yrityksesi juttu seurata trendejä, olla humoristinen, luoda mahdollisimman samaistuttavaa sisältöä vai kenties opettaa jotain uutta?


Kampaaja voi antaa hiustenhoitovinkkejä ja tilitoimisto luoda samaistuttavaa sisältöä työntekijöiden arjesta. Ruokabrändi voi jakaa hauskoja reseptejä ja muotibrändi taas stailausvinkkejä. Keksi muutama toimivan oloinen juttu ja testaa rohkeasti minkälainen sisältö puhuttelee parhaiten.



3# Tutustu maksettuun mainontaan


TikTok tarjoaa nykyään kaikille yrityksille mahdollisuuden mainostaa. TikTokin oman arvion mukaan mainonnalla voidaan tavoittaa jopa 1,5 miljoonaa suomalaista. Mainosten luominen tapahtuu pitkälti samalla kaavalla kuin Facebookissa, ja myös kampanjatavoitteet muistuttavat erehdyttävästi FB:n vastaavia.


TikTokin omin sanoin: "älä tee mainoksia, tee TikTokeja". Alustalla parhaiten menestyy mainokset, jotka eivät näytä perinteisiltä mainoksilta. Omaksu TikTokin ominaispiirteet ja noudata niitä myös mainoksissa.


Kannattaako TikTok-mainonta?


TikTokin mainonta tarjoaa edullisia tuloskohtaisia hintoja ja mahdollisuuden tavoittaa laajasti kohderyhmää. On kuitenkin hyvä pohtia, onko TikTokin mainonta järkevää yrityksellesi.


Ilman maksettuakin mainontaa yksittäiset videot saavat kymmeniä, jopa satoja tuhansia katselukertoja. Meidän vinkkimme onkin, että ensin sisältö kuntoon, ja sitten vasta mainostamaan.


Lisää TikTokin maksetusta mainonnasta pääset lukemaan TikTok for business -sivulta.


4# Jaa roolit


Sosiaalinen media on nimensä mukaisesti sosiaalinen, eikä TikTok ole tähän poikkeus. Tämä tarkoittaa että videoiden kuvaamisen, editoinnin ja julkaisemisen lisäksi TikTokissa tulee olla aktiivisesti vuorovaikutuksessa käyttäjien kanssa.


Jo tiliä perustaessa onkin hyvä tehdä työnjakoa sen suhteen, kuka yrityksessä vastaa mistäkin. Mikäli yrityksellä itsellään ei ole resursseja kaikkiin osa-alueisiin, joita TikTokissa menestyminen vaatii, voi avuksi tekemiseen ottaa TikTokiin erikoistuneen mainostoimiston tai esimerkiksi freelancerin.



5# Luo rutiinit


TikTok on tämänhetkisistä somealustoista yksi nopeatempoisimmista. Tämä tarkoittaa että alustaa on käytettävä säännöllisesti ja trendeihin tulee hypätä kun ne ovat vielä trendejä. Niin hassulta kuin se kuulostaakin, ota TikTokin läpikäynti osaksi päivittäistä tekemistä.


Luo TikTokin tsekkauksesta rutiini muiden työtehtävien oheen. Jo 15 minuuttia päivittäin mahdollistaa nopean asiakasreagoinnin, trendien tunnistamisen ja aktiivisuuden ylläpitämisen.



Kiinnostaisiko ottaa TikTok osaksi yrityksesi markkinointia? Ota yhteyttä, me autamme niin sisällöntuotannossa kuin yhteisömanageroinnissakin.


bottom of page