top of page

Blogi

  • Writer's pictureNicola

Mistä TikTok-algoritmi tykkää?


Nainen pitelemässä kahvikuppia ja selaamassa sosiaalista mediaa puhelimelta

TikTok on tällä hetkellä maailmanlaajuisesti yksi suosituimmista markkinointialustoista. Sen ainutlaatuinen ominaisuus on se, että mikä tahansa video voi mennä “viraaliksi”, eli saavuttaa suuren määrän katselukertoja riippumatta siitä, onko videon tekijän tilillä 5 vai 5000 seuraajaa.


Mutta mitä TikTok-algoritmi sitten suosii? Miten voit luoda sisältöä, joka tavoittaa suuren yleisön? Tässä muutama vinkki, jotka auttavat sinua ymmärtämään, mistä TikTok-algoritmi tykkää 👇


TikTok-algoritmi suosii esimerkiksi seuraavia asioita:


1. Mielenkiintoinen alku: TikTok-algoritmi arvostaa sisältöä, jolla on mielenkiintoinen ja vangitseva alku. Video tulisi saada katsojan kiinnostumaan jo ensimmäisistä sekunneista lähtien. Käytä esimerkiksi nopeita leikkauksia tai yllättäviä elementtejä/kysymyksiä/väittämiä, jotka herättävät uteliaisuuden ja koukuttavat katsojan jatkamaan videon katsomista jopa loppuun asti.


2. Trendit: TikTok-algoritmi suosii sisältöä, joka liittyy ajankohtaisiin trendeihin ja haasteisiin. TikTokin trendejä tulee seurailla aktiivisesti, jotta niihin voi osallistua mahdollisimman pian ja oikealla tavalla (omalla tvistillä totta kai). Trendit houkuttelevat katsojia ja auttavat sisältöäsi leviämään laajemmalle yleisölle. Huomaa kuitenkin, että trendit muuttuvat hyvin nopeasti! Tällä tyylillä, et voi suunnitella sisältöjäsi edes kuukautta etukäteen.


3. Käytä sopivia hashtageja: Hashtagit voivat parantaa sisällön näkyvyyttä TikTokissa. Käytä relevantteja hashtageja, jotka liittyvät sisältöösi ja tavoiteltuun kohdeyleisöön. Suositut hashtagit auttavat algoritmia ymmärtämään sisältösi aiheen ja sijoittamaan sen oikeiden käyttäjien eteen.


Meidän kokemuksen mukaan TikTokissa hashtagit ei kuitenkaan toimi yhtä hyvin kuin esim. Instagramissa, kun tavoitteena on saada korkea näkyvyys. On myös hyvä muistaa että hashtageja ei tulisi olla liikaa. Sopiva määrä on noin 3-5.


4. Vuorovaikutus: TikTok-algoritmi suosii sisältöä, joka saa paljon sitoutumista ja vuorovaikutusta. Kannusta katsojia kommentoimaan, tykkäämään ja jakamaan sisältöäsi. Vastaile kommentteihin ja käy aktiivista keskustelua muiden käyttäjien kanssa.


5. Vinkit: Ihmiset rakastavat vinkkejä, minkä takia myös algoritmi suosii hyödyllisiä ja informatiivisia videoita. Jaa vinkkejä, jotka kiinnostavat kohdeyleisöäsi ja aloita vinkki koukuttavalla tiivistyksellä vinkeistäsi.


Siivousfirma voi esimerkiksi luoda videon seuraavalla otsikolla → “3 tapaa pestä rasvatahrat vaatteista”.


6. Säännöllinen julkaisutahti: TikTok-algoritmi suosii aktiivista sisällöntuotantoa, joten pyri julkaisemaan säännöllisesti uutta sisältöä. Yrityksen tilille sopiva julkaisutahti on noin 1 tai 2 kertaa viikossa. Mikäli resursseja riittää, voi myös olla vielä aktiivisempi!

7. Huomioi ajankohta: TikTok-algoritmi ottaa huomioon myös julkaisun ajankohdan. Parhaat ajat julkaista TikTok-videoita on klo 15-18 välillä, kun ihmiset ovat aktiivisimmillaan sovelluksessa. Kokeile eri julkaisuaikoja ja seuraa, milloin saat eniten sitoutumista ja näkyvyyttä.


8. Suomalainen yritys = SuomiTikTokin trendit: Mikäli tavoittelet suomalaista yleisöä, on hyvä ottaa huomioon suomalaiset trendit ja ilmiöt. Pyri seuraamaan SuomiTikTokin maailmaa ja sopeuttamaan sisältösi myös niiden mukaiseksi. Tämä auttaa sinua saavuttamaan suomalaisen yleisön ja pääsemään osaksi paikallista TikTokia.


Asioita, joita TikTok-algoritmi EI suosi:


1. Pitkät videot: Pitkät videot eivät sovi yhteen TikTokin nopeatempoisuuden ja katsojien huonon keskittymiskyvyn kanssa. Algoritmi suosii lyhyitä ja dynaamisia videoita, jotka pitävät katsojien mielenkiinnon yllä. Pyri pitämään videoiden kesto kohtuullisena ja keskity oleelliseen videossasi. Välillä video kuitenkin voi olla huomattavasti pidempi, jos se oikeasti on mielenkiintoinen alusta loppuun.


2. Mainosmainen sisältö: TikTok-algoritmi suosii aitoa, viihdyttävää ja luontevaa sisältöä. Vaikka sisältö onkin yrityksen tekemää ja julkaisemaa, toimii se parhaiten jos se näyttää siltä, että kuka tahansa “tavallinen” ihminen on voinut tehdä sen. TikTok onkin itse myös antanut seuraavan vinkin yrityksille: “Don’t make ads, make TikToks.”


Tämä koskee myös TikTokin mainontaa!


3. Persoonaton sisältö: Pyri tuomaan persoonallisuutta esiin sisällössä, vaikka kyseessä olisikin yrityksen tili. Persoonaton ja tylsä sisältö on ehdoton ei Tikokissa; persoonallisuus herättää tunteita ja sitouttaa katsojia paremmin.


4. Väärä kuvasuhde & huono laatu: Tiktokissa tulisi käyttää koko ruudun täyttävää kuvasuhdetta, eli 9:16. Myös huonolaatuisella videolla, joka on kuvattu esimerkiksi huonossa valossa tai likaisella linssillä, saattaa olla negatiivinen vaikutus videon menestykseen.

Nopea tempoinen TikTok


On monta asiaa, jotka olisi hyvä muistaa TikTokkeja tehdessä, ja kanavan nopeatempoisuus on ehdottomasti yksi tärkeämmistä; uusia trendejä syntyy reippaaseen tahtiin samaan aikaan, kun jotkut trendit muuttuvat “liian vanhoiksi” jopa viikoissa. Menestyksekkäät yritystilit TikTokissa ovatkin suurimmaksi osaksi sellaisia, jotka ovat rohkeasti lähteneet mukaan oudoimpiinkin trendeihin, ja toteuttavat ne omalla, persoonallisella tavalla.


Luo oma juttu, seuraa trendejä tai hyödynnä molempia tapoja!

Jos TikTok osana yrityksesi markkinointia kiinnostaa, mutta koet tarvitsevasi apua siinä, tai et muuten vaan jaksa/halua selailla TikTokia jatkuvasti pysyäksesi perillä trendeistä, ota meihin yhteyttä! Me autamme yritystäsi onnistumaan TikTokissa mahdollisimman kustannustehokkaasti.

bottom of page