Vaikuttajamarkkinointi - kampanjayhteistyö vai brändilähettiläisyys
Ennen vaikuttajina toimi julkkikset, sitten mukaan tuli bloggarit, hetki sen jälkeen ovi avautui tubettajille ja nyt joukkoon voi päästä periaatteessa kuka vain - eikä edes suuri seuraajamäärä ole vaatimus. Vaikuttajamarkkinointia voi toteuttaa useilla eri keinoilla, eikä ole olemassa yhtä oikeaa tapaa. Uskallamme kuitenkin väittää, että oikein suunnitellulla vaikuttajamarkkinoinnilla, jokainen yritys voi hyötyä siitä.
Sisältömarkkinointi on varmasti tutuin, mutta myös eniten käytetty tapa tehdä vaikuttajamarkkinointia. Myös sen toteuttamiseen on kuitenkin useita eri tapoja, jotka voidaan karkeasti jakaa kolmeen osaan sen perusteella, kuinka pitkäaikaisia vaikuttajayhteistyöt ovat. Nämä kategoriat ovat kampanjayhteistyö, pitkäkestoinen yhteistyö ja brändilähettiläisyys.
Käydään seuraavaksi tiivistetysti läpi, mitä nämä vaihtoehdot tarkemmin ottaen ovat:
Nopeita tuloksia lyhyillä vaikuttajayhteistöillä
Lyhytkestoisin tapa toteuttaa vaikuttajamarkkinointia on kampanjaluonteinen yhteistyö. Tällöin vaikuttajien kautta saatua näkyvyyttä hyödynnetään lehtimainoksen tavoin vain muutaman postauksen verran kausittain.
Plussat
➕ Hyvä tapa saada näkyvyyttä uutuustuotteille ja kampanjoille
➕ Mahdollisuus vaihdella vaikuttajia
➕ Tulokset nähtävillä nopeammin
➕ Hyvä tietoisuuden levittämiseen
Miinukset
➖ Pitkäkestoista yhteistyötä korkeampi julkaisuhinta
➖ Näkeekö kuluttaja yhteistyöjulkaisun riittävän usein, jotta sillä olisi vaikutusta?
➖ Aito kontakti kuluttajaan vähäinen
➖ Vaikuttajat tuskin lojaaleita asiakkaitasi / verkosto ei kasva
Kestäviä yhteistyösuhteita vaikuttajien kanssa
Vastakohta kampanjaluontoisille yhteistöille on tietenkin pitkäkestoiset yhteistyöt, jotka toteutetaan esimerkiksi yksi julkaisu kuukaudessa tahdissa. Nämä vaativat tarkkaa pohjatyötä ja suunnittelua, jotta yhteistyöstä saatu hyöty on maksimaalinen. Pitkäkestoisissa yhteistöissä on myös tärkeää, että vaikuttaja on aidosti tyytyväinen tuotteeseesi/palveluusi.
Plussat
➕ Mahdollisuus jakaa yrityksesi arvoja syvemmin
➕ Vaikuttajat sitoutuneita brändiisi ja ovat osa sidosryhmääsi
➕ Yksittäisen julkaisun hinta useasti laskee sitoutuessasi (vaikuttajatkin pitävät varmuudesta!)
Miinukset
➖ Somen liikkeitä hankala ennustaa vuoden päähän. Vaikuttajan tunnettuus saattaa yhtä hyvin räjähtää kuin romahtaa.
➖ Vaatii selkeän yhteyshenkilön ylläpitämään yhteistyötä ja seuraamaan tuloksia
➖ Tulokset havaittavissa vasta pidemmällä aikavälillä
Brändilähettiläs vs pitkäkestoinen yhteistyö
Brändilähettiläs puhuu yrityksen puolesta, joko ilmaiseksi (uskolliset asiakkaat) tai rahasta (vaikuttajat ja julkkikset). Yhteistyö on pitkäkestoista, mutta myös syvällisempää, kuin pelkästään kerran kuussa yhteistyöjulkaisun postaaminen. Brändilähettiläs tuo arjessaan esille yrityksen arvoja ja useasti nostaa tarinoissaan yritystä esille matalallakin kynnyksellä.
Brändilähettiläs usein toimii yrityksen kasvoina myös markkinoinnissa. Yhteistyön aloittaminen onkin siitä syystä strategisempaa ja monitahoisempaa kuin perinteinen vaikuttajayhteistyö.
Plussat
➕ Näkyvyyden kasvu. Brändilähettilään tunnetut kasvot pysäyttävät maksetussa mainonnassakin paremmin.
➕ Kontakti kohderyhmääsi. Kuulet yrityksesi ulkopuoliset keskustelut ja palautteet.
➕ Yrityksesi tulee esille luontevasti osana arkea → aitous!
Miinukset
➖ Pitkäkestoinen ja iso sitoutuminen. Riskeinä mainehaitta, jos brändilähettiläs törttöilee
➖ Työläin vaihtoehdoista
Valitse viisaasti
Me suosimme vaikuttajamarkkinointia suunnitellessa yhdistelmää lyhyestä ja pitkäkestoisesta yhteistyöstä. Nämä vaihtoehdot eivät siis poissulje toisiaan! Yhdistelemällä eri tapoja toteuttaa yhteistyötä minimoidaan riskit ja napataan talteen hyödyt jokaisesta tavasta.
Me toteutamme vaikuttajamarkkinointia yleensä somen ylläpidon lisäpalveluna. Laita meille viestiä, niin kerromme mielellämme lisää vaikuttajamarkkinoinnista ja aikaisemmista vaikuttajakampanjoistamme 👋
Comments