top of page

Blogi

Writer's pictureNicola

Miksi some on hyödyllinen hakukonenäkyvyyden kannalta?

Päivitetty: 11. lokak. 2023

Hakukoneoptimointi (Search Engine Optimization, SEO) on digimarkkinoinnin prosessi, jonka avulla pyritään parantamaan verkkosivujen näkyvyyttä hakukoneissa. Hakukoneoptimoinnin päätavoitteena on nostaa sivusto mahdollisimman kärkeen hakukoneissa, ja sitä kautta houkutella enemmän kävijöitä sivuille.


Kuten tiedämme, sosiaalinen media on tullut jäädäkseen, ja yritysten läsnäolo somessa voi vaikuttaa positiivisesti myös näkyvyyteen hakukoneissa. On monia eri tapoja miten yritykset voivat vaikuttaa hakukonenäkyvyyteen somen kautta, ja tässä blogitekstissä käymme läpi muutaman niistä.


1. Sisällön jakaminen ja ulkoiset linkit

Sosiaalisen median kautta jaettu laadukas ja relevantti sisältö laajentaa yleisöä ja kasvattaa mainetta. Tämä puolestaan saa muut sivustot, bloggaajat ja käyttäjät herkemmin jakamaan kyseistä sisältöä, tai jakamaan linkkejä kyseiseen sisältöön. Ulkoiset linkit ovatkin edelleen yksi merkittävimmistä tekijöistä, jotka vaikuttavat hakukonesijoituksiin. Mitä enemmän sivustollesi ohjaa luotettavia linkkejä, sitä korkeammalle se todennäköisesti rankataan myös hakutuloksissa.


2. Someprofiilin näkyvyys vaikuttaa tunnettuuteen

Kun yritys on aktiivinen somessa, se parantaa bränditunnettuutta ja sitä kautta nostaa myös sivuston näkyvyyttä. Varsinkin kun ihminen on toistuvasti vuorovaikutuksessa yrityksen eri some-profiilien kanssa, hän todennäköisemmin päätyy hakemaan kyseisen yrityksen nimeä suoraan hakukoneesta, joka luonnollisesti vaikuttaa positiivisesti sivuston hakukonenäkyvyyteen.


3. Sosiaalisen median reaktiot viestivät sisällön laadusta

Hakukoneet ovat kuin etsiviä, jotka pyrkivät ymmärtämään mitkä sivustot ovat käyttäjille arvokkaita ja hyödyllisiä. Sosiaalisen median reaktiot, eli esimerkiksi maininnat, jakamiset, tykkäykset ja kommentit ovat kuin vinkkejä hakukoneille, jotka osoittavat, että sivusto tarjoaa hyvää sisältöä. Tämä auttaa kiipeämään entistä korkeammalle hakukoneissa.


4. Hakusanat somessa hakukonenäkyvyyden kannalta

Somessa käytetyillä sanoilla on vaikutusta hakukonenäkyvyyteen. Sijoita tärkeät hakusanat nokkelasti someprofiileihisi, esimerkiksi kuvatekstiin, suoraan kuvan/videon päälle sekä bioon. Esimerkiksi biossa kannattaa kuvata yritystä lyhyesti ja ytimekkäästi, unohtamatta lisätä sinne yrityksen nimeä ja tärkeitä hakusanoja.


Yhteenveto

Sosiaalinen media vaikuttaa hakukoneoptimointiin monin tavoin. Laadukkaan sisällön jakaminen, linkkien saaminen, profiilin näkyvyys, reaktiot, kasvava liikenne ja brändin maine ovat keskeisiä tekijöitä, jotka parantavat verkkosivun hakukonenäkyvyyttä. On tärkeää käyttää somea strategisesti ja aktiivisesti osana hakukoneoptimointia saadakseen parhaat tulokset.

Muistathan, että hakukoneoptimointi on jatkuva prosessi, jota tulisi aktiivisesti seurailla ja päivittää pysyäkseen ajan tasalla.



---

Tuntuuko somemarkkinointi sinusta haastavalta, etkä ole esimerkiksi varma siitä, miten luoda someen sellaista sisältöä, joka ohjaa liikennettä myös verkkosivuillesi? Ota meihin yhteyttä🧡 Me olemme somekumppani yrityksille, jotka kaipaavat aitoa ja ajantasaista sosiaalisen median sisältöä ja läsnäoloa.

Comments


bottom of page