Sosiaalinen media kehittyy jatkuvasti, ja uusia termejä ja käsitteitä syntyy luonnollisesti nopealla tahdilla. Kasasimme yhteen tämän hetken 10 ajankohtaista sometermiä, jotka olisi hyvä hallita.
Ota haltuun seuraavat sosiaalisen median termit:
1️⃣ Deinfluencing
Deinfluencing on sitä, kun sisällöntuottajat jakavat negatiivisia mielipiteitä tuotteista/palveluista. Usein #Deinfluencing -videot tehdään tuotteista, joita hypetetään paljon etenkin somekanavissa. Deinfluencing onkin vastakohta sanalle “influencing”, joka viittaa siihen, kun vaikuttaja jakaa (pääosin) positiivisia mielipiteitä tuotteista/palveluista.
Esimerkki #deinfluencing videosta:
2️⃣ UGC
"User Generated Content", eli käyttäjien luomaa sisältöä. UGC-sisällöntuottaja on täysin uusi ammattinimike, jossa henkilö luo sisältöä yritysten tileille. UGC sisällöntuottaja eroaa siis vaikuttajasta sillä tavalla, että hän ensisijaisesti ei jaa sisältöä omille kanavilleen omalla nimellä, vaan suoraan yritysten kanaville.
Ja koska tästä aiheesta voisi kirjoittaa kokonaisen blogitekstin, teimme juuri niin: Lue lisää UGC-sisällöntuotannosta
3️⃣ Trolli
Anonyymi käyttäjä, joka kommentoi provosoivasti ja negatiivisesti internetissä saadakseen huomiota,
ja/tai pahoittaakseen tarkoituksellisesti jonkun mielen. Erityisesti TikTokissa trollit ovat surullisen jokapäiväinen ilmiö, mutta trolleja esiintyy kaikilla alustoilla.
Somealustat kehittelevät jatkuvasti työkalujaan vastatakseen trollien ja trollaavien bottien kasvaneeseen määrään. Esimerkiksi Instagram onkin asteittain ottanut käyttöön videoselfie-työkalun, joka pakottaa sekä uudet että jo olemassa olevat käyttäjät kuvaamaan videoselfien henkilöllisyytensä vahvistamiseksi.
4️⃣ Meemi
Ajatus, idea, konsepti tai vitsi, joka saavuttaa suuren suosion internetissä. Usein kyseessä on kuva, joka sisältää tekstiä, mutta etenkin kasvaneen lyhytvideoiden suosion myötä, voi meemi esiintyä myös videon muodossa (tai oikeastaan missä tahansa muodossa). Meemien keskiössä on huumori, ja ne puhuttelevat usein laajaa yleisöä. Niiden ymmärtäminen ja hyödyntäminen yrityksen markkinoinnissa voi olla tehokas tapa tuoda esiin brändiä ja herättää huomiota.
Esimerkkivideo @verohallinto -TikTok-tililtä, jossa käytetään laajasti meemejä markkinointikeinona.
5️⃣ Shadowban
Shadowban tarkoittaa sitä, että tilin näkyvyys yhtäkkiä romahtaa. Tämä on tuttu ilmiö TikTokissa, mutta voi esiintyä muillakin alustoilla. Jos tili on shadowbannattu, vain seuraajat pystyvät näkemään julkaisut. Shadowbannia voi ennaltaehkäistä noudattamalla yhteisön suuntaviivoja alustoilla, mutta ollaan myös huomattu, että shadowbannatuksi voi joutua ilman kunnollista syytä.
6️⃣ Orgaaninen näkyvyys
Orgaanisella näkyvyydellä viitataan siihen, kuinka paljon näkyvyyttä käyttäjän julkaisut ja profiili saavat ILMAN minkäänlaista maksettua mainontaa. Orgaanisen näkyvyyden lisäämiseksi kannattaa yrittää saada mahdollisimman paljon reaktioita (esim. tykkäyksiä, kommentteja, jakoja) julkaisuihin. Algoritmi määrittelee mm. reaktioiden perusteella julkaisun laatua, ja sitä kautta saattaa suositella sitä laajemmalle yleisölle.
7️⃣ Kiinnitetty julkaisu (Pinned Post)
Kiinnitetty julkaisu on jokin käyttäjän julkaisu, joka on “kiinnitetty” fiidin alkuun. Tavoitteena kiinnitetyllä julkaisulla on saada sille näkyvyyttä samalla, kun ihmiset käyvät katsomassa profiilia. Kiinnitetty julkaisu on esimerkiksi jokin vähän vanhempi julkaisu, jota halutaan tuoda esille uudestaan/enemmän. Usein kiinnitetyssä julkaisussa kerrotaan tärkeää infoa, esitellään suosituimpia tuotteita tai tehdään esittely tilin ylläpitäjästä ja teemoista.
Kiinnitetyt julkaisut näkyvät heti ylimpänä profiilissa:
8️⃣ Rinnakkaisjulkaisu
Kun Instagramissa kutsutaan toinen käyttäjä julkaisemaan julkaisu yhdessä oman käyttäjän kanssa, on kyseessä rinnakkaisjulkaisu. Rinnakkaisjulkaisussa julkaistaan siis kahden eri käyttäjän tilille yhteinen julkaisu. Kuvan/videon yläpuolella näkyy tällöin molempien käyttäjien nimet.
9️⃣ Social commerce
Social Commerce (Sosiaalinen kaupankäynti) on sosiaalisten medioiden hyödyntämistä kaupallisessa tarkoituksessa, eli ostaessa ja myydessä asioita. Ideana on mahdollistaa tuotteen/palvelun osto suoraan somesta ilman, että alustalta tarvitsisi poistua missään ostoprosessin vaiheessa.
🔟 Boostaus
Julkaisun boostaamisella tarkoitetaan orgaanisen somepostauksen nostamisen maksetuksi mainokseksi suoraan sovelluksesta, julkaisun alla olevasta “mainosta julkaisua” painikkeesta. Kun orgaanista julkaisua boostataan, se saa enemmän näkyvyyttä. Boostaus eroaa kuitenkin Meta Ads Managerilla tehdyistä mainoksista esimerkiksi siten, että Metan avulla mainoksista saa paremmin kohdennettuja, ja tuloksia on helpompi seurata. Boostaus on kuitenkin yleinen tapa saada julkaisuihin enemmän näkyvyyttä, ja koska julkaisun boostaaminen on todella helppoa, on jokaisen mahdollista tehdä sitä.
Tiesitkö jo nää kaikki sosiaalisen median termit?
Tutustu myös vuonna 2021 julkaistuun blogitekstiin, josta löydät lisää somemarkkinoinnin tärkeitä termejä → https://www.luovatoimistoviba.fi/post/somemarkkinoinnin-termit.
Comments