top of page

Blogi

Writer's pictureNicola

Sosiaalisen median trendit 2023


Puhelin pöydällä Instagram-tili avoinna

Kuten tiedämme, sosiaalinen media kehittyy ja muuttuu jatkuvasti. Mutta mitä somessa tapahtuu juuri nyt?

Kokosimme yhteen sosiaalisen median trendit, jotka olisi hyvä pitää mielessä tällä hetkellä, vuonna 2023, varsinkin työskennellessä markkinoinnin tai yrittäjyyden parissa.


1. Brändit, joilla on sitoutunut yhteisö somessa, voittaa.

Monet ehkä miettivät, että “someen vain postaillaan”. Todellisuudessa somemarkkinoinnin, ja varsinkin orgaanisen somemarkkinoinnin pointtina on luoda yhteisö, ja olla vuorovaikutuksessa oman kohderyhmän kanssa. Kun yhteisö on aktiivinen, he saattavat julkaista sisältöä brändistäsi omille kanavilleen esim. tägäämällä yrityksesi julkaisuun/tarinaan, tai jakamalla julkaisujasi.


2. Some on todennäköisesti tulevaisuuden verkkokauppa.

Nykyään some on nuorille suosituin paikka mistä löytää uusia tuotteita ja palveluita. Instagramissa on esimerkiksi toiminto, jonka kautta voi helposti shoppailla suoraan sovelluksesta. Ohessa myös sosiaalinen myynti tulee laajentumaan.


3. Hauska, trendikäs ja samaistuttava sisältö on tapetilla.

Aikaisemmin somessa keskityttiin enemmän siihen, että kaikki näytti mahdollisimmat esteettiseltä. Nykyään kuitenkin hauskuutta ja autenttisuutta arvostetaan paljon enemmän. Älä siis käytä liikaa aikaa täydellisen feedin rakentamiseen, vaan suunnittele julkaisut sisältö edellä!


4. Lyhytvideo jatkaa nousuaan.

TikTokin menestyksen myötä lyhytvideo on alkanut trendaamaan, ja jatkuu tänäkin vuonna jopa yhtenä menestyksekkäimmistä sisällön muodoista. Lyhytvideon suosio perustuu sen kuluttamisen helppouteen: kuluttajat katsovat esimerkiksi mieluummin lyhyen videon jostain tuotteesta tai palvelusta, kuin lukevat siitä.


5. Pienemmät vaikuttajat > julkkikset.

Pienempien vaikuttajien sisältö on usein aidompaa ja lähestyttävämpää kuin julkkisten, mikä resonoi paremmin yleisön kanssa. Pienemmät vaikuttajat ovat usein myös erikoistuneet tiettyihin aihealueisiin, mikä mahdollistaa tarkemman kohdistamisen. Yhteistyö pienempien vaikuttajien kanssa on myös kustannustehokkaampaa. Pienemmät vaikuttajat ovat esimerkiksi edullisempia, ja heidän kanssaan on yleensä helpompi aloittaa pitkäaikaisia yhteistöitä.

6. Kuluttajat haluavat entistä enemmän asiakaspalvelua somessa (esim. sähköpostin sijasta).

Monet yritykset saavat nykyään paljon yhteydenottoja suoraan somessa, esimerkiksi Instagram-yksityisviestillä. Kuluttajat viettävät niin paljon aikaa somessa, että asiakaspalvelun saaminen somen kautta tuntuu myös luontevalta. Nykypäivänä onkin erittäin tärkeää tarjota asiakaspalvelua niissä kanavissa, joissa asiakkaasi viettävät aikaa.


7. Hakukoneet menettävät suosiotaan, kun ihmiset hakevat asioita enemmän somessa, esimerkiksi TikTokin hakukentästä.

Nykyään on normaalia etsiä tietoa esimerkiksi ihmisistä, tuotteistta, yrityksisä tai muuten vain mielenkiintoisia aiheita juurikin somesta. Tänä päivänä ihmiset (erityisesti nuoret) kaipaavat visuaalisempia tuloksia, kun he hakevat tietoa netistä. He saattavat siis valita somen perinteisten hakukoneiden (esim. Googlen) sijaan, koska hakukoneen tulokset keskittyvät enemmänkin tekstiin kuin kuvaan.


Tämä tarkoittaa myös sitä, että hakukoneoptimointi somessa on nyt tärkeämpää kuin koskaan ennen. Sovellukset, kuten Instagram ja TikTok, parantavat jatkuvasti hakuominaisuuksiaan, jotta käyttäjät löytävät oikean sisällön pariin mahdollisimman helposti.


8. Meemit ovat taas in.

Meemit ovat tehneet paluun! Meemit tarjoavat kevyen, samaistuttavan ja hauskan tavan kommunikoida, ja ne puhuttelevat loistavasti erityisesti nuoria kuluttajia. Monet todella suuret yritykset ovat valinneet meemit heidän kommunikointitavaksi somessa: esimerkiks Mcdonaldsin virallisella instagram-tilillä näkyy lähes pelkästään meemejä. Mcdonalds Suomi -tilillä taas meemejä ei ole ollenkaan, joka kertoo siitä, ettei meemit ehkä vielä ole rantautuneet Suomalaisten yritysten strategiaan samalla tavalla. Tässäkin on nähtävissä poikkeuksia, kuten esimerkiksi Verohallinto. Muista, että somessa menestyminen vaatii uuden kokeilua!


9. Tekoälyn luoma sisältö

Tekoälyn (AI) hyödyntäminen eri sisällön tuottamisessa on kasvanut. Myös somessa kuvien, videoiden, äänen ja tekstin luomiseen käytetään entistä enemmän tekoälyä apuna. Varsinkin TikTokissa näkyy tällä hetkellä paljon erilaisia tekoälyyn pohjautuvia filttereitä. Tekoälyn käyttö sosiaalisessa mediassa on jatkuvassa kasvussa, mutta täytyy muistaa, että se ei korvaa ihmistä. Lue lisää tekoälystä tästä www.luovatoimistoviba.fi/post/sosiaalinen-media-ja-tekoaly


10. UGC-sisällöntuotanto

UGC (User Generated Content) on käyttäjien/ihmisten (esim. yrityksen asiakkaat tai seuraajat) luomaa sisältöä, jota he tuottavat itse yrityksen tuotteista tai palveluista. Tämä sisältö voi olla esimerkiksi kuvia ja videoita jotka julkaistaan yrityksen omilla kanavilla, esimerkiksi Instagramissa tai TikTokissa. UGC on tuonut kentälle täysin uuden työnkuvan, sillä osa sisällöntuottajista tekee sitä täysipäiväisesti. Lue lisää UGC:sta tästä www.luovatoimistoviba.fi/post/ugc-sisallontuotanto-kayttajien-luoma-sisalto-osana-markkinoin...

Sosiaalisen median trendit hyppysissäsi

Hyvä tapa pysyä perillä somen trendeistä on seurailla niitä aktiivisesti, esim. lukemalla artikkeleita. Paras tapa meidän mielestä on kuitenkin viettää paljon aikaa eri sosiaalisen median alustoilla. Jos koet, ettei sulla ole aikaa tai halua seurailla trendejä, mutta haluat yrityksellesi mahdollisimmat hyvän somepreesenssin, niin ota rohkeasti yhteyttä meihin!



Comments


bottom of page