
Sosiaalinen media synnyttää jatkuvasti uusia sanoja ja termejä. Koska kiireisen yrittäjän voi olla hankala pysyä perillä niistä kaikista, kokosimme yhteen yleisimpiä sanoja ja käsitteitä somen puolelta!
A/B testaaminen
Kaikessa yksinkertaisuudessaan, testaat onko vaihtoehto A vai vaihtoehto B parempi. Tämä voi olla esimerkiksi julkaisuaika tai sisältö. Pidä muut tekijät mahdollisimman samankaltaisina, jotta tulokset ovat verrattavissa.
Algoritmi
Algoritmi on pätkä koodia sovelluksen sisällä, joka lukee ja oppii mistä sinä käyttäjänä pidät. Se tarjoaa sisältöä, josta voisit aikaisemman somekäyttäytymisesi perusteella pitää.
Bio
Biolla viitataan yrityksesi kuvaukseen eri somekanavissa. Esimerkiksi Instagramissa bio on lyhyt pätkä tekstiä profiilissasi seuraajamäärän ja feedin/highlightien välissä.
CTA
Call-To-Action eli toimintakehoite on tärkeä osa mitä tahansa markkinointia. Sen tarkoituksena on ohjata lukija kohti haluttua toimenpidettä. Hyvä CTA on selkeä ja lyhyt, esimerkiksi “siirry verkkokauppaan bion linkistä”, “liity postituslistalle” tai “kommentoi suosikkisi”.
CTR
Click through rate on suhdeluku siitä, kuinka moni julkaisun nähneistä on klikannut linkkiä. Luku lasketaan kaavalla (klikit / kattavuudella) x100. Tätä lukua pystyt vertailla kanavien sekä eri kokoisten yritysten kesken.
DM
Eli direct message tarkoittaa suoraviestiä, jonka kuluttaja lähettää yrityksellesi suoraan viestilaatikkoon. Tämä keskustelu on teidän kahden välinen.
ER – engagement rate
Sitoutumisaste tai sitoutuneisuusaste tarkoittaa samaa asiaa. Se on suhdeluku saamistasi sitoutumisista kattavuuteen suhteutettuna. Sitoutumisiin lasketaan tykkäykset, kommentit, julkaisun tallennukset ja FB puolella linkin klikkaukset julkaisussa. Kaava toimii seuraavasti: (sitoutumiset / seuraajamäärä) x100. Koska kyseessä on prosenttiluku, on sitä mahdollista vertailla eri kokoisten tilien kesken. Huomaa kuitenkin, että 2% sitoutumisaste on miljoonan seuraajan tilillä hyvä toisin kuin 1000 seuraajan.
Fiidi
Tämä sana vilahtikin jo ylempänä. Fiidillä viitataan esimerkiksi Instagramissa kuviin ja julkaisuihin jotka SINÄ olet julkaissut. Koska tällä voidaan viitata myös etusivuun, jossa selaat muiden kuvia, me (ja moni muu) käytämme etusivusta sanaa syöte.
Hashtag
Hashtag eli #-merkintä on somessa tapa kertoa mistä julkaisu kertoo. Algoritmi lukee näitä merkintöjä, sekä muiden sisältöä voi etsiä hashtagien perusteella. Jos haluat siis tavoittaa uusia ihmisiä, käytä hashtagejä!
IG-kauppa
Instagram kauppa toimii kuin ostoskeskus – mutta somessa! Yritykset voivat esitellä siellä tuotteitaa, merkata tuotteita julkaisuihin ja ohjaa siten käyttäjät julkaisusta kauppaan shoppailemaan. Suomessa kaupassa maksaminen ohjaa vielä esimerkiksi verkkokauppaasi suorittamaan itse ostamisen.
Karuselli
Tämä karuselli ei sisällä hevosia ja hauskaa musiikkia. Karuselli on Instagram-julkaisu, joka sisältää useamman kuvan, videon tai molempia. Muut voivat selata kuvia pyyhkäisemällä sivuttaissuunnassa.
Kela/Reels
Kelat eli Reels-videot ovat uusi video muoto Instagramissa. Videot ovat koko näytön mittaisia ja kestävät maksimissaan 1 minuutin. Suositus videon pituudelle pyörii kuitenkin 15 sekunnin paikkeilla. Reelsejä pystyy tällä hetkellä selata omasta osiostaan, jossa algoritmi näyttää sinulle sopivia Reelsejä.
Orgaaninen julkaisu/näkyvyys
Orgaaninen näkyvyys on sitä, mitä saan ilman maksettua mainontaa. Facebookin puolella kun kurkkaat julkaisun kattavuutta, huomaatkin mainostetussa julkaisussa kaksi eri väristä palkkia. Toinen on orgaanista ja toinen maksettua.
Pikseli
Tämä on pieni pätkä koodia jonka sijoitat verkkosivuillesi. Näin esimerkiksi FB/IG-kauppa sekä mainokset toimivat saumattomasti verkkosivujesi kanssa. Suosittelemme asentamaan pikselin sivuillesi, jos niin et ole vielä tehnyt.
Repostaus/repostata
Kun postaat eli julkaiset muiden julkaisuja sitä kutsutaan repostaamiseksi. Tälle ei ole suomenkielessä täysin kuvaavaa sanaa, joten repostaus on tullut jäädäkseen.
Sisältömarkkinonti
Sisältömarkkinoinnin ydin ajatus on houkutella asiakkaita yrityksen luokse luomalla mielenkiintoista sisältöä. Et siis käytä silloin rahaa saadaksesi näkyvyyttä, vaan teet sen tuottamalla niin hyvää sisältöä, että se kiinnostaa kuluttajia.
Tägi/tägäys
Kun merkkaat muita käyttäjiä esimerkiksi julkaisuihisi sitä kutsutaan tägäykseksi. Voit merkata käyttämällä @-merkkiä ja nimeä (FB) tai käyttäjätunnusta (IG).
Vaikuttaja
Henkilö, joka pystyy mielipiteillään vaikuttamaan muihin ihmisiin. Somevaikuttajat ovat siis tunnettuja henkilöitä, joiden seuraajat arvostavat hänen mielipidettään esimerkiksi tuotteista.
Viraali
Julkaisun kattavuus kasvaa räjähdysmäisesti. Tämä tapahtuu useasti vain TikTok- sekä Reels-videoille
Kuinka monta tunnistit?
20 = somenatiivi
19-15= sometaituri
14-10 = kehittyvä somettaja
9-0 = utelias oppija