Somen ulkoistaminen on helppoa ja mahdollista toteuttaa monella eri tavalla. Jotta ohjaksien siirtäminen eteenpäin onnistuu vaivattomasti ja ilman yllätyksiä, täytyy sinun osata vastata muutamaan yritykseesi liittyvään kysymykseen.
Ota selvää seuraavista asioista jo ennen sometoimistojen kontaktoimista, niin vältyt turhalta kiireeltä ja stressiltä projektin alkaessa.
Onko yrityksen brändi määritelty?
Yrityksen brändi jää helposti jalkoihin arjen kiireessä. Markkinointivastaava tietää päänsä sisällä, mitä linjoja noudattaa, mutta mitään konkreettista ei ole pitkään aikaan sovittu. Tämä onkin täydellinen hetki istua alas päättäjien kanssa ja määritellä yrityksen brändi selkeäksi (ja päivittää kirjallinen brändiohjeistus eli brand book).
Tässä esimerkiksi muutama kysymys joihin tarvitset vastauksen: Mitkä ovat yrityksesi arvot? Onko brändilläsi tarina jonka saat kirjalliseen muotoon? Mitkä ovat brändivärit ja brändin fontit? Onko logo .png muodossa?
Määrittele kohderyhmät
Jotta sometiimi voi alkaa tuottaa sisältöä asiakkaillesi, täytyy sen ensiksi tietää keitä asiakkaasi ovat.
Olet todennäköisesti jo tehnyt tämän vaiheen joskus, joten parhaassa tapauksessa osaat vastata kysymykseen suorilta käsin. Jos et, aloita esimerkiksi näistä asioista: ikä, sukupuoli, mielenkiinnonkohteet, arjen haasteet ja ostopäätöksiin vaikuttavat arvot.
Jos nämä asiat ovat jo hallussa, on hyvä myös kirjata etukäteen ylös, mitä tiedät kohderyhmästäsi kokemustesi ja datan perusteella. Voit pohtia esimerkiksi seuraavia kysymyksiä: Mitä he kysyvät usein? Mistä asioista tulee reklamaatioita? Mistä asiakkaasi erityisesti kiittävät?
Mitä haluat somelta (tavoitteet)
Yrityksesi tavoitteet ja haaveet ovat erittäin tärkeä osa yhteistyötä, ja niitä onkin hyvä pohtia jo ennen sometoimiston kontaktointia. Jos osaat jo tarjouspyynnön yhteydessä kertoa, mitä toivotte saavuttavanne somen avulla, saat todennäköisemmin tarjouksia joiden sisältö vastaa toiveitanne.
Jos somen tavoitteiden pohtiminen saa aikaan lähinnä hämmästyneitä ilmeitä ja hikipisaroita, tässä vähän apuja:
Kolme eri tavoitetta ja miten ne vaikuttavat tarjouspyynnön sisältöön 👇
1. Somesta halutaan käyntikortti: Yrityksellesi riittää, että teillä on aktiivinen some. Jos asiakas etsii teistä tietoa, löytää hän sometililtänne helposti tarvittavat tiedot ja saa yrityksestänne toivotunlaisen ensivaikutelman.
📜 Yrityksellesi riittää pienempi paketti ja tarjoukseen laitetaan vähemmän postauksia.
2. Myynti: Haluatte löytää somen kautta uusia asiakkaita ja ohjata heidät verkkokauppaan.
📜 Tarjous sisältää sekä mainonnan että orgaanisen somen. Uusia asiakkaita tavoittaessa mainonta on ehdottomasti MUST-HAVE! Tässä tarjouksessa myös postauksia on enemmän, jotta jo olemassa olevat seuraajat törmäävät yritykseenne useammin.
3. Asiakaspalvelu: Aspan pääpaino halutaan siirtää someen, ja näin kevennetään toimistotiimin taakkaa.
📜 Julkaisuja tarvitaan jälleen hieman enemmän kuin 1. kohdassa. Tarjouksessa otetaan huomioon asiakaspalveluun kuluva aika ja sen vaatima aktiivisuus somessa. Jotta saat kannustettua ihmiset ottamaan yhteyttä somessa, sen eteen täytyy nähdä vaivaa.
Somen ulkoistaminen auttaa luomaan suuntaviivoja tekemiselle
Brändin, kohderyhmien ja tavoitteiden pohtiminen ja kirjaaminen ylö saattaa tuntua työläältä. Tässä kuitenkin hyvin suunniteltu on toden totta puoliksi tehty! Muista myös, että nämä tiedot ovat hyvin tärkeitä kaiken yritystoiminnan kannalta - ei pelkästään somen.
Jokainen sometoimisto ja markkinoija tarvitsee vastauksia näihin kysymyksiin jo ennen markkinointitekoihin ryhtymistä. Helpotat myös omaa rooliasi somea ulkoistaessa, kun osaat vastata näihin kysymyksiin jo heti aloittaessa.
Kiinnostaisiko kuulla lisää sosiaalisen median ulkoistamisesta? Ota meihin yhteyttä 👋
Comments